Eplecider karbonering.

Hei, har en batch på 25 liter cider som ble satt på juice, 1kg sukker og Nottingham gjær. Brukte gjærnæring for øl når jeg satte, men ikke tilsatt mer underveis.
Gjæret sammen med ett fresh wort sett på 20 grader. Hadde litt kluss med temp på dag 2 og 3 pga en temp sensor som løsnet. Temp var oppi 23 og nedi 15 i karet i løpet av de to dagene.
Uansett så gjæret fresh wort settet fint ned der det skulle. Cideren stoppet på 1.013. Har vært stopp i 7 dager.
Planen var å flaske noe og naturlig karbonere.
Fate og tilsette camden og kaliumsorbat, søte med Hardanger eplemost etter en dag og tvangskarbonere resten.
Nå er jeg veldig usikker på hva som vil være lurest?
Om jeg tilsetter sukker vil den kunne gå løs på resten av sukkeret og lage flaskebomber? Trenger forsåvidt ikke mer søtning på evt fat, men burde jeg stoppe den så den ikke muligens går lenger ved lagring?
 
Hvis du brukte juice med uten kunstig søtning, så har den nok stoppet litt tidlig selv om ren eplesaft kan bruke lenger tid på gjære enn malt. Har du målt SG nå siden du vet den har stoppet, eller er det basert på manglende plopp i gjærlåsen?

Nottingham flokkulerer vel relativt mye. Dersom du er sikker på at ikke SG faller, kan du prøve å riste litt i dunken for å få opp mer gjær. Hvis det virker bør det skje noe ila et par dager.

Alternativt kan du prøve å Tilsette litt gjær som gjærer bedre ut enn Nottingham.

Jeg tror jeg ville latt den være. Tilsatt 2g Campden og kunstig søtning hvis nødvendig og tvangskarbonert den.
 
Målt sg ja, men bare med ett par dagers mellomrom. Men lenge siden det ploppet, vertfall en uke, tror gjærkaret er tett. Nå står det "kaldt" i kjelleren. Ca 12 grader. Heller mot å fate, evt prøve noen få med litt sukker for naturlig karbonering. Litt "redd" den begynner å gå videre om jeg setter den varmt med sukker.
 
Hei, har en batch på 25 liter cider som ble satt på juice, 1kg sukker og Nottingham gjær. Brukte gjærnæring for øl når jeg satte, men ikke tilsatt mer underveis.
Gjæret sammen med ett fresh wort sett på 20 grader. Hadde litt kluss med temp på dag 2 og 3 pga en temp sensor som løsnet. Temp var oppi 23 og nedi 15 i karet i løpet av de to dagene.
Uansett så gjæret fresh wort settet fint ned der det skulle. Cideren stoppet på 1.013. Har vært stopp i 7 dager.
Planen var å flaske noe og naturlig karbonere.
Fate og tilsette camden og kaliumsorbat, søte med Hardanger eplemost etter en dag og tvangskarbonere resten.
Nå er jeg veldig usikker på hva som vil være lurest?
Om jeg tilsetter sukker vil den kunne gå løs på resten av sukkeret og lage flaskebomber? Trenger forsåvidt ikke mer søtning på evt fat, men burde jeg stoppe den så den ikke muligens går lenger ved lagring?
At cideren stoppa på 1.013 virker rart. Juicen inneholder nesten bare gjærbart sukker, og vanlig sukker er 100% gjærbart. Når jeg har satt cider på juice, har den gått ned på rundt 1.000 og blitt knastørr.
 
At cideren stoppa på 1.013 virker rart. Juicen inneholder nesten bare gjærbart sukker, og vanlig sukker er 100% gjærbart. Når jeg har satt cider på juice, har den gått ned på rundt 1.000 og blitt knastørr.
Kan også bli mindre enn 1.000. Når alt sukkeret er spist opp, og du har noen prosenter alkohol som er lettere enn vann...
 
Hvorfor kunstig søtning? Jeg brukte denne metoden, regnet meg frem til en "ny" FG på 1.008 og tilsatte vanlig sukker.
Fordi den stopper tidlig. Denne gjæren burde jobbe denne batchen ned på 1.005 eller mindre. Det KAN bety at den begynner å jobbe igjen etter omstikking. Sammen med karboneringsukker kan det gi for mye kullsyre.
 
Målt sg ja, men bare med ett par dagers mellomrom. Men lenge siden det ploppet, vertfall en uke, tror gjærkaret er tett. Nå står det "kaldt" i kjelleren. Ca 12 grader. Heller mot å fate, evt prøve noen få med litt sukker for naturlig karbonering. Litt "redd" den begynner å gå videre om jeg setter den varmt med sukker.
Hvis den står kaldt kan du prøve å sette den varmere. Det er en god regel å la gjæren få noe dager på slutten av gjæringspetioden med litt høyere tempratur enn stormgjæringen. Da får den ryddet opp etter seg og du kan få utnyttet alt gjærbart sukker.

Bær den opp i stua, ikke vær redd for å riste litt under veis.
 
Kan også bli mindre enn 1.000. Når alt sukkeret er spist opp, og du har noen prosenter alkohol som er lettere enn vann...
Ja, jeg trur mine har havna under, men jeg husker ikke. Har visst ikke loggført dem:(. (Det er jo ikke øl:).) De har i alle fall blitt knastørre, og rimelig syrlige. Jeg har brukt 200 gr sukrin en gang; det runda av litt, uten at det blei noen merkbar kunstig smak.

Jeg har ikke peiling på dette, men jeg synes det høres rart ut å ettersøte med eplejuice. Det er mulig det er en kurant praksis, men det "smakshøres" feil ut for meg.
 
Ja, jeg trur mine har havna under, men jeg husker ikke. Har visst ikke loggført dem:(. (Det er jo ikke øl:).) De har i alle fall blitt knastørre, og rimelig syrlige. Jeg har brukt 200 gr sukrin en gang; det runda av litt, uten at det blei noen merkbar kunstig smak.

Jeg har ikke peiling på dette, men jeg synes det høres rart ut å ettersøte med eplejuice. Det er mulig det er en kurant praksis, men det "smakshøres" feil ut for meg.
I og med det er en fresh wort med her, så tror jeg ikke den skal gå helt ned til 1.000. 4kg malt og 1 kg sukker bør med og 1.051 bør ende på 1.005. Trådstarter har ikke angitt juice mengde, men en slik fresh wort tilsvarer vel 3-4 kg malt vil jeg tro.

Hvordan dette vil smake og hva som er best å søte med aner jeg ikke, men hvis den stoppes på 1.013 er det vel kanskje greit as is.
 
Fresh worten var en påskeøl og stod sammen, ikke i samme bøtta. Utenom tullet med temp i starten var den på 19.5, ca. 21 grader to dager på slutten. Sensor tapet på fresh wort, men var lik temp på cider. Har "temperaturtape" på begge karene. 1.013 er greit for min del, og smakte helt greit i forhold til sødme(kanskje litt søt) Er i forhold til naturlig karbonering, og evt camden og kaliumsorbat på fat jeg lurer.
 
Fresh worten var en påskeøl og stod sammen, ikke i samme bøtta. Utenom tullet med temp i starten var den på 19.5, ca. 21 grader to dager på slutten. Sensor tapet på fresh wort, men var lik temp på cider. Har "temperaturtape" på begge karene. 1.013 er greit for min del, og smakte helt greit i forhold til sødme(kanskje litt søt) Er i forhold til naturlig karbonering, og evt camden og kaliumsorbat på fat jeg lurer.
Ok, da.misforstod jeg. Da burde den nok ha gått helt ned til 1.000 eller lavere. Hvis du skal karbonere naturlig bør du prøve å sparke den igang igjen. Alle gjær vil gjære ut sukkeret, men de som flokkulerer mye kan bunnfelle før de er helt ferdig. Rist opp gjæren du har eller finn en ale-gjær som flokkulerer lite og sett det hele i stuen til du får en mer "fornuftig" OG. Så kan du tilsette karboneringssukker.
 
Ok, skal prøve å få den igang igjen. Har en halv pakke Nottingham i fryseren. Kan det være lurt å pitche den samtidig som jeg setter den varmere igjen? Brukte 1.5 pakke i utgangspunktet.
 
Tilbake
Topp