Er dette pilsner ?

Brygget litt eksperimentelt på fredag. Jeg har brygget en del pilsner opp gjennom, siden jeg har kone og venner som liker at jeg gjør det . ..Vel brygger all annen type øl også. ..Fredag hadde jeg fri, så det måtte bli brygging, men hadde ingen plan, så jeg tenkte jeg kunne eksperimentere litt. Hadde en annen batch som jeg høstet gjær fra Fermentes Saflager W34/70 (som jeg elsker når jeg lager pilsner). Det var en veldig lang (prolog), men ønsker tilbakemelding på en oppskrift jeg lagde:

5 kg Pilsnermalt
530 gram Hvetemalt
150 gram Aromamalt
50 gram Cara Munich II
110 gram Havregryn

Humle:
Magnum 11gram @90 min
Styrian Golding 20gram@30 min
Hersbrucker 20gram@30 min
Hersbrucker 20gram@10 min

OG havnet på 13.5 Brix ( 1055) Forventer ca 3 brix (1012). Ble litt høy OG, så jeg har planer om å blande inn 2 liter sukkerlake når jeg flasker, noe som gir den ca 5.1 % abv.

Noen som har noen tanker om denne ? . . Er det forresten en pilsner . . tror EBC blir ca 10 og IBU, blir ca 23. Tanken er at det skal bli en fyldig, ikke altfor bitter pilsner som har mer kropp enn vanlig pilsner. Hva tror folket ?

Litt sent å be om tips kanskje, siden den står i gjærkarret og bobler som bare det på 10 grader i kjøleskapet som selvfølgelig kontrolleres. Håper å få en tilbakemelding om hva folk tror og syns :)
 
Man får ta det for hva det er, som regel må samme oppskrift brygges endel ganger for å få justert i den retning man ønsker. Aromamalt kan muligens etterligne effekten fra decotion, og hvete frisker opp litt. Jeg hadde nok kutta ut havre, men Hvem vet, tilfeldigheter har forårsaket mye godt øl. Hva man kan kalle pilsner kommer an på referansepunkt, du treffer nok ikke dommerguidelines med denne, men så får det bare være din versjon av en pilsner da, håper det smaker.
 
Vel. . Jeg har flere versjoner av pilsner. En velykket oppskrift jeg har går på 4 kg pilsnermalt,500 gram carapils og 500 gram hvetemalt med magnum og saaz og ibu på 28. Den er veldig god, men tenkte jeg skulle prøve noe utradisjonelt og utenfor denne gangen, så jeg er litt spent på resultatet :)
 
Tilbake
Topp