La den stå i 22 grader. Den kommer segJeg flaska en american pale ale for 10 dager siden. Hadde 120 gram sukker i ca 22 liter øl. Den er ganske daff enda, med noe bobler og litt skum. Flaskene har stått i 17-22 grader sånn ca. Hva kan grunnen være?
Symptomene tyder vel på at den ikke har spist så mye av det sukkeret den fikk? 2,2 volumes er i den nedre enden av anbefalt mengde CO2 for øltypen, men det er tross alt innafor.
Ja, nå satt jeg høyeste temperatur på 22 grader under gjæring. Kan hende det har vært opp mot 24-25 om det er gjæret i romtemperatur. Hvis så, er han bare på 2.0-2.1 vol.Symptomene tyder vel på at den ikke har spist så mye av det sukkeret den fikk? 2,2 volumes er i den nedre enden av anbefalt mengde CO2 for øltypen, men det er tross alt innafor.

Sjøl det er ikke så utprega flatt.Ja, nå satt jeg høyeste temperatur på 22 grader under gjæring. Kan hende det har vært opp mot 24-25 om det er gjæret i romtemperatur. Hvis så, er han bare på 2.0-2.1 vol.
Vis vedlegget 75769
Avhengig av hvordan du har tilsatt sukker, kan det også være skjevfordelt mellom flasker.Jeg flaska en american pale ale for 10 dager siden. Hadde 120 gram sukker i ca 22 liter øl. Den er ganske daff enda, med noe bobler og litt skum. Flaskene har stått i 17-22 grader sånn ca. Hva kan grunnen være?
ja, jeg er redd jeg helte mere sukkerlake i den ene siden av karet. Prøvde å røre men kan fortsatt ha vært skeivfordelt.Avhengig av hvordan du har tilsatt sukker, kan det også være skjevfordelt mellom flasker.
Det beste rådet er å gi det tid
Jeg vil anbefale deg å bruke en kalkulator for dette. Du får en måned gratis premium om du registrerer deg, og 50% rabatt det første året.Og at jeg bør ha mere sukker i neste runde?
ja, jeg er redd jeg helte mere sukkerlake i den ene siden av karet. Prøvde å røre men kan fortsatt ha vært skeivfordelt.
Det enkleste er å bruke sukkerbiter. Dansukker sine veier 2g stk.ja, jeg er redd jeg helte mere sukkerlake i den ene siden av karet. Prøvde å røre men kan fortsatt ha vært skeivfordelt.
Jeg trur det der er ei sannsynlig forklaring. Gi det ei uke til, så vil det antakelig ha løst seg.@Finn Berger Ølen hadde stått litt lenge før jeg omsider fikk flaska ja. Det høres ut som det kan komme litt mere futt ila en uke? Og at jeg bør ha mere sukker i neste runde?
Den tabellen mener at belgiske øl skal ha 1.9-2.4 volumer, lurer på hvor de har det fra. Alle klosterølene og all Saison ligger langt over det nivået.Å bruke en kalkulator er ikke så dumt. Denne, som jeg bruker, er gratis: https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/ Der har de også en enkel tabell over hvor mye CO2 du skal ha i de store gruppene av øltyper. (Det kan du ellers finne masse info om på nettet.)
Ja, den angiveelsen for beelgiske ales er helt hinsides. Ellers trur jeg den lista er rimelig grei - men jeg jakter alltid rundt på nettet når jeg ikke er sikker. Og det hender jo, sjøl om jeg etter hvert veit hvor jeg vil ha pilsen minDen tabellen mener at belgiske øl skal ha 1.9-2.4 volumer, lurer på hvor de har det fra. Alle klosterølene og all Saison ligger langt over det nivået.
Min foretrukne dosering av karboneringssukker har lenge vært sprøyte og sukkerlake. Jeg har bruker disse: https://www.testhelsen.no/produkt/medisinsk-utstyr/sproyter-og-kanyler-1/sproyte-100-ml Det krever litt regning, men her er et eksempel:
20l øl som har hatt makstemp på 20C under gjæring og skal ha 2.4 volumer CO2 trenger i følge kalkulatoren Finn lenket til 123g sukker.
Som sagt, litt kødd å regne ut, men om du er komfortabel med regnestykket går resten ganske greit. Jeg pleier å sette opp så mange flasker som én sprøyte dekker, sprøyte sukkerlake i hver av dem, og så flaske + korke flaskene én og én, for så å gjenta øvelsen for en ny sprøyte.
- Vei kjelen din
- Ha 123g sukker og litt vann i, la oss si 250g
- Kok i 10min under lokk
- Vei kjelen og trekk fra vekten av kjelen. Da får du vekten av laken din etter fordamping (det fordamper litt selv med lokk). La oss si at du nå har 350g lake.
- 20l blir 40 halvliters flasker. Hver flaske skal da ha 350/40 = 8.75g lake
- Mens kjelen står på vekta, sett den i 0 og trekk 100ml lake inn i sprøyta. Nå vet du hvor mye 100ml veier. La oss si 140g. Så 1ml = 1.4g, og dermed skal hver flaske ha 8.75*1.4 = 12.25, ca 12ml lake. Det vil si at en sprøyte er nok til 8 flasker.