Er ikke undergjæring essensielt for pilsner? På jakt etter ei enkel men "autentisk" oppskrift.

En av tingene du oppnår med decoction er stegmesking, så helt det samme blir det jo ikke. Men at man kan få til noe av de samme smakene er godt mulig. Noen mener sågar at med dagens malt kan man oppnå samme smak med riktig malt bill, og at vi sløser med tida vår :)
Man kan jo alltids stegmeske uten å koke graut. Hvis oppsettet tillater det da. Jeg er spent på julelageren i år. Den ble ufrivillig decoctionmesket da bryggmester svein glemte å skru av varmen i meskekaret når han nådde 67°C. I tillegg fikk det dobbelt oppkok da kjølevannet glapp av kjøleren på 30 grader og spyla ut masse vann i vørtern. Heldigvis var aromahumla hersbchrukcer på2.5%. Litt ekstra humle på slutten og vips hadde vi brukt to timer ekstra... det blir nok en fyldig lager. OG60, FG20...

WLP 800 kan bruke 4 uker på å gjære helt ut selv med riktig pitch.

Kan skrive under på det. Jeg holder også på å lager en urquell-kopi, og jeg passet på å lage en mer enn stor nok starter. Ølet har stått å gjæret i 11 dager, og det er enda bare nede på 1.020 (OG 1.047), men det tikker og går sakte men sikkert.

Tilbake
Topp