Er ølet infisert?

Grande

Norbrygg-medlem
Jeg innser at dette sikkert er vanskelig å svare på uten å ha smakt ølet, men jeg prøver meg allikevel. Jeg er en rimelig fersk hjemmebrygger, og jeg lurer på om jeg nå har fått min første infeksjon.

For en liten stund siden brygget jeg en havrestout, og den smaker litt surt. Ikke så surt at det ødelegger ølet, det er mer snakk om en lett (men tydelig) syrlighet, men jeg ville ha foretrukket at denne smaken ikke var der.

Det som gjør meg litt forvirret, er at jeg ganske bestemt mener at ølet smaker mindre surt etter karbonering enn det gjorde da jeg prøvesmakte ved flasking. Det kan dog hende at hukommelsen spiller meg et puss. Jeg fikk også ganske høy FG (1013, fra OG 1042), og det er vel ikke vanlig når ølet er infisert? Det er heller ingenting som tyder på noen umiddelbar fare for flaskebomber, ølet har omtrent så mye kullsyre som jeg hadde forventet å få med 5 g sukker pr. liter.

Det var ingen synlige tegn på infeksjon i gjæringskaret, altså ingen ulekker gøgge som vokste på overflaten. Heller ikke var det noen ubehagelig lukt; det luktet øl. I flaskene har det dannet seg små ringer på innsiden av halsen, noe jeg ser at Charlie Papazian mener er et sikkert tegn på infeksjon. Men stemmer egentlig dette? Jeg har sett dette fenomenet på alle ølene jeg så langt har brygget, og de foregående har det ikke vært noen usmak på (i hvert fall ingen som kan tilskrives infeksjon). Og jeg synes det virker naturlig at det skal dannes en ring der, på samme måte som det dannes en ring rundt overflaten i gjæringskaret – for det er da vitterlig samme prosess for foregår, bare i mindre skala?

Kan noe annet enn infeksjon ha forårsaket denne syrlige smaken? Ingredienser og fremgangsmåte var som følger (til 20 liter):

Minimesk (i kjele ved ca. 68  °C, klønete maltknusing med kjøkkenmaskin, og elendig skylling som følge av dårlig planlegning):
1000 g Pale ale malt
600 g lettkokte havregryn (rett fra posen, ikke ristet i ovn)
400 g ristet bygg
150 g sjokolademalt
150 gram mørk karamellmalt

Tilsatt mot slutten av koketiden:
1500 g lys spraymalt
100 g demerarasukker

Humle (pellets i humlepose):
25 g Northern Brewer 10 % 60 min.
20 g East Kent Goldings 4,4 % 30 min.

Gjæret ved 15 °C i to uker med én pakke rehydrert Danstar Nottingham.

Såh. Er det noe her som kan forklare den syrlige smaken, eller har jeg fått ubudne gjester i ølet? Det jeg egentlig lurer på, er vel om jeg bør tylle i meg ølet mens det fremdeles er drikkbart, eller om jeg bør sette det i kjelleren og håpe på bedring.

På forhånd takk for all hjelp!

Dette høres ut som en infeksjon.  Den sikreste måten å få avklart det på, er nok om noen smaker på det.

Ok, da får jeg vel satse på å drikke opp ølet så fort som mulig. For bakteriene vil fortsette å herje med ølet og gjøre det surere etter hvert, ikke sant?

Rista bygg regner jeg med er "Roasted Barley" i dette tilefellet.

Hvis du brukte 400g Roasted Barley på et såpass alkoholsvakt brygg på kun 20 liter, er det nok denne som har trukket pH langt ned når du mesket, og dermed gir en skarp, syrlig ekkel smak.

400g Roasted Barley på 20 liter er i overkant mye, og skjønner dermed det smaker sur espresso-kaffe!  ;D

(Snakker av erfaring)

Jeg har stort sett gått over til black-malt eller Carafa III for å sette farge og smak på stouts. Hvis jeg skal bruke RB bruker jeg som regel bittelitt; Gjerne noe mer i american stout og Imperial Stout.

Ristet bygg er min spontanoversettelse av roasted barley, ja. (Er det noe annet som er den gjengse norske betegnelsen?)

Sur kaffe er faktisk en veldig treffende beskrivelse av hvordan det smaker, så da velger jeg å tro at diagnosen din er korrekt. Hurra. Og så justerer jeg oppskriften dramatisk neste gang. Takk for tipset!

Jeg er ikke dreven nok, men har opplevd noe av det samme (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2332). Øllet smakte surt, men ikke surt nok til at det skulle være infisert - etter min mening, vel og merke (Mødre, stygge barn osv.). Øllet har fått stått og syrligheten er blitt litt mindre fremtredende samtidig som øllet faktisk har blitt rimelig godt.

Slettes ikke sikkert at det er forurenset i det hele tatt. La det stå (om du har plass) og se hvordan det blir.

Fra Erlendso: Hvis du brukte 400g Roasted Barley på et såpass alkoholsvakt brygg på kun 20 liter, er det nok denne som har trukket pH langt ned når du mesket, og dermed gir en skarp, syrlig ekkel smak.
Dette var jo en eyeopener - kanskje på tide å sjekke ut dette med å tilsette lurendreierier for å justere pH'en...?

Gunstig. Da er det altså håp. Jeg setter ølet i kjellerboden og krysser fingrene. Det er jo uansett ikke stoutsesong nå.

Tror ikke det er vits i å lagre et slikt øl; Er ingrediensene ubalansert i utgangspunktet kan man ikke lagre et øl bra. Særlig alkoholsvake øl (Under 6%) blir ikke nødvendigvis bedre med lagring; English bitter får fks. sitt høydepunkt et par uker etter det forlater bryggeriet.

Ville begynt på nytt med en ny stout. Denne synes jeg ble god; Enkel å lage og. Ekstrakt og Safale 05 tørrgjær! Drakk den opp på 2 uker. (Med god hjelp av dårlige kompiser)
--------------------------------------------------------------------------
The Codfather

General
                   Category: Stout
                Subcategory: Foreign Extra Stout
                Recipe Type: Extract
                 Batch Size: 26 liters
              Volume Boiled: 30 liters
            Mash Efficiency: 78 %
        Total Grain/Extract: 6.60 kg.

Ingredients
         0.35 kg. British Dark Crystal
          0.4 kg. British Crystal 55°L
          0.3 kg. Weyermann Carafa Special® TYPE III
          0.2 kg. Belgian Chocolate Malt
         0.15 kg. Black Roasted Barley
            5 kg. Liquid Light Extract
          0.2 kg. Molasses (Eller svært mørk brunt sukker)
            40 g. Target (Pellets, 10.00 %AA) boiled 60 minutes.
            28 g. East Kent Goldings (Pellets, 5.00 %AA) boiled 15 minutes.
            30 g. East Kent Goldings (Whole, 5.00 %AA) boiled 1 minutes.
           Yeast: Safale 05

Notes

Vital Statistics
 Original Gravity: 1.069
 Terminal Gravity: 1.014
            Color: 31.25 SRM
       Bitterness: 53.5 IBU
Alcohol (%volume): 7.2 %

Ok, da putter jeg noe i kjøleskapet og noe i kjelleren og drikker det etter som det faller seg. Ølet er jo ikke vondt nå heller, selv om det altså kunne ha vært bedre. Og så får jeg forsøke meg på en ny stout etter hvert. Takk for oppskriften, kanskje jeg prøver den. Og jeg skal i hvert fall bruke mindre ristet bygg. Grunnen til at jeg brukte såpass mye av det, var vel egentlig at jeg har lest at det skal gi et tørt resultat, og jeg har hatt problemer med at de andre ølene mine er blitt for søte. Men da overkompenserte jeg tydeligvis.

Veldig bra navn på den stouten din, forresten. Kanskje torskestout kunne bli en slags norsk ekvivalent til østersstout?

Tilbake
Topp