Er kaffe lettere enn øl?

Jeg brygget en kaffestout og tilsatte kaffe. Brygget en solid porsjon kaldbrygget espresso og tilsatte i fatet etter gjæring. Lot det stå to uker til karbonering. Men ølet smakte ikke kaffe. Ingenting. Så jeg jeg tilsatte en ny mengde kaffe. Varmbrygget espresso denne gangen. Fortsatt ingen tegn til smak.

Ølet står altså på 19L Cornelius fat.

Uten kaffe har det ikke vært særlig spennende øl. Ikke vondt, men jeg drikker det mest på trass. Helt til igår. Fatet nærmer seg tomt. Da var det et hint av kaffe. Og så i dag. I dag kvalifiserer den nesten til mårrakaffe.

Hvis kaffe er lettere enn øl, bør det altså ikke tilsettes i toppen av et fat, men bunnen. Røres ut og tappes flasker?
 
Egenvekta av ølet avhenger av restsukker og alkohol, men det skulle uansett ikke ha noe å si og blande seg i løpet av kort tid
Hvor mye kaffe brukte du i vekt?

Kaffearoma kan forveksles med mørk malt. Sitter nå med en 3 år gamel RIS, ikke no kaffe i den, men definitivt kaffearoma

Egenevekta av øl måler vi med hydrometer, og de fleste stout ligger godt over vann og kaffe (uten fløte sukker)(1.100) ;-)
 
Egenvekta av ølet avhenger av restsukker og alkohol, men det skulle uansett ikke ha noe å si og blande seg i løpet av kort tid
Hvor mye kaffe brukte du i vekt?

Kaffearoma kan forveksles med mørk malt. Sitter nå med en 3 år gamel RIS, ikke no kaffe i den, men definitivt kaffearoma

Egenevekta av øl måler vi med hydrometer, og de fleste stout ligger godt over vann og kaffe (uten fløte sukker)(1.100) ;-)
Jeg brygget kaffene og tilsatte dem som væske. Usikker på mengden, men kansje 0,5L til sammen, ± en del? Begge bryggene ble brygget som sterk kaffe.

Jepp, kaffe er jo selvsagt lettere. Ser den. Men jeg hadde forventet at smaksmolekylene skulle spre seg i fatet. Det må jo tross alt være litt sirkulasjon i et 19L Cornelius fat pga. tempraturforskjell fra topp til bunn. Men smaken har åpenbart lagt seg i toppen av fatet og blitt der.
 
Lenge siden jeg har brygga noe med kaffe, men jeg husker at sist jeg gjorde det, lagde jeg en rimelig sterk kaffe (60g kaffe + 0,5L vann i presskanne). Tilsatte karboneringssukkeret mens kaffen var glovarm og hadde det forsiktig oppi flaskebøtta sammen med ferdiggjæret øl jeg overførte fra primærgjæringskaret. Brukte også å røre forsiktig i 30-40 sekunder uten å "splashe" for å blande karboneringssukkeret skikkelig i ølet.

Slik jeg husker det, ble det bra øl med bra kaffesmak i alle fall.
 
Tilbake
Topp