Erfaringer med Fermoale/Fermolager

Jeg måler temp et stykke inni vørteren. Thermowellen på unitanken er 90mm dyp så det skal være bra nok til å ikke måle på utsiden..
Da har vi samme forhold for måling. Endte med å slå av kjølinga på dag 18, og lot den stige fritt til den ble flaska, ganske nøyaktig 3 døgn etterpå. Da var det 19,5 grader. FG var 1.011, så antar den var ferdig.
 
Mitt første øl med Fermolager W er i sluttfasen av gjæringen. Brygget på fredag, seks dager seinere ved 12C er ølet på FG litt før skjema så jeg rakk ikke å skrue opp temperaturen. Får stå i tanken til neste helg før tapping, var ikke noe å si på farta eller utgjæringa (83%) på krabatene hvertfall. SG prøven smakte lovende.
 
Brygget nylig en kellerbier med denne gjæra. Barke pils + litt munich II. Perle for bitring og hallertau mittelfrüh til aroma.
75 Liter @ 1.049 i gjæringskaret. 5 pakker Fermolager W, rett i vørtern.
3 dager på 11C og 0 PSI
10 dager på 13C og 12 PSI
5 dager på 15C og 12 PSI
7 dager på 3C og 12 PSI
(tidene kan virke noe ukonvensjonelle, men jeg bruker gjæringsaktivitet og smaking som metode for å finne ut når jeg er ferdig med de forskjellige stegene)

Overført til 2 fat som var totalt purget for CO2 (fylt med starsan-løsning, purget først noen ganger, før de deretter ble tømt ved hjelp av CO2.) Resten gikk på boks.
Vi er nå på 6 uker og ølet har definitivt fått vist seg frem. Gjæra er uten tvil kjempebra til å brygge lagerøl med.
Å la ølet få gjære noen dager uten trykk var åpenbart lurt, da ølet har fått en viss karakter fra gjæra, uten å være kjedelig som øl kan bli når det har hatt trykk på seg fra dag 1.
 
Brygget nylig en kellerbier med denne gjæra. Barke pils + litt munich II. Perle for bitring og hallertau mittelfrüh til aroma.
75 Liter @ 1.049 i gjæringskaret. 5 pakker Fermolager W, rett i vørtern.
3 dager på 11C og 0 PSI
10 dager på 13C og 12 PSI
5 dager på 15C og 12 PSI
7 dager på 3C og 12 PSI
(tidene kan virke noe ukonvensjonelle, men jeg bruker gjæringsaktivitet og smaking som metode for å finne ut når jeg er ferdig med de forskjellige stegene)

Overført til 2 fat som var totalt purget for CO2 (fylt med starsan-løsning, purget først noen ganger, før de deretter ble tømt ved hjelp av CO2.) Resten gikk på boks.
Vi er nå på 6 uker og ølet har definitivt fått vist seg frem. Gjæra er uten tvil kjempebra til å brygge lagerøl med.
Å la ølet få gjære noen dager uten trykk var åpenbart lurt, da ølet har fått en viss karakter fra gjæra, uten å være kjedelig som øl kan bli når det har hatt trykk på seg fra dag 1.
Du kan jo dessuten prøve å gjære åpent - dvs. med en viss tilgang til luft hele tida - den første tida. Det forsterker karakteren, og fremmer gjærhelsa.

Jeg trur alle disse moderne versjonene av 34/70 er fine. Har et par poser fermolager liggende, men så lenge jeg har noen gode strains gående, kan jeg jo ikke bare helle dem ut, heller:).
 
Så, etter 14 dager har Fermolager W slurry tatt julebokken fra 1.084 til 1.024. det er for lite, og ut fra mesketemperatur og tidligere batcher av denne skal FG ned på 1.015-18. Har på ingen måte dårlig tid med å få tappet denne, så får ta en ny måling om tre-fire dager selv om jeg egentlig hadde forventa at ølet var på FG nå. Ellers må jeg vel kjøre en pakke Nottingham på magnetrøreren kanskje.
 
Har brukt denne en del nå, og meget fornøgd, høy utgjæring med oss med lave mesketemperaturer. gjærer på 10-12 grader. nå sist 12 grader i med gjæra på første 350 Literene på fredag formiddag 500g tørr strødd utover, neste 350 L på lørdag formiddag innpå tanken + oksygen.
OG 1.050 og FG på 1.005 etter 7 dager. flytta til tank etter 10 dager. frisk å krisp smak, uten feil. Anbefales
 
Har brukt denne en del nå, og meget fornøgd, høy utgjæring med oss med lave mesketemperaturer. gjærer på 10-12 grader. nå sist 12 grader i med gjæra på første 350 Literene på fredag formiddag 500g tørr strødd utover, neste 350 L på lørdag formiddag innpå tanken + oksygen.
OG 1.050 og FG på 1.005 etter 7 dager. flytta til tank etter 10 dager. frisk å krisp smak, uten feil. Anbefales
Jäklar; her snakker vi ikke om småskalaproduksjon:).
 
Har en festbier stående til gjæring hvor jeg har brukt Fermolager W. Benyttet de følgende meskestegene:

53c i 15min
62c i 40min
68c i 50min

60min kok. Humlet på 60min og 10min, tilsatte gjærnæring og whirflock. OG kom på 1.053.

Brukte 3 pakker Fermolager W på 22L vørter.

Gjærinskarret stod først på 14c i 10 dager før klukkingen i gjærlåsen begynte å roe seg. Jeg økte derfor temperaturen til 16c, som den nå har stått på i 4 ytterligere dager. I dag målte jeg SG, og den er nå på 1.015.

Det klukker fortsatt i gjærlåsen, kommer derfor til å la den stå et par dager til før jeg måler på nytt. Har et håp om at den kryper ned til en FG på 1.010-1.012.
 
Brygget en pils med denne gjæren,
Meskesteg 70 min. på 64, 20min på 72 utmesk på 77
OG 1.047 FG 1.007 på 14 dager. Gjæret på 11 grader. Humlet med Tettnanger.
Har kjørt denne pilsoppskriften med Diamond, Brewly, Imperial L13 Global, Wlp850, Imperial L25
Fermolager er faktisk en av dem som kommer best ut etter min gane, og gjærer godt ut, krisp og fin.
Handla i 500 gr. av denne så det blir noen runder.
 
Tilbake
Topp