Erfaringer med Fermoale/Fermolager

Min Brewfather foreskriver 32 gram/3 pakker til en normalbatch med lager. Men hvis du brygger mer enn 24-ish liter og/eller sterkere enn 1.060 vil det kunne bli lite med 3 pakker. Tørrgjær trenger ikke oksygen i utgangspunktet, og tilsetting mange timer ut i forløpet kan medføre oksideringsfare. Jeg ville senket skuldrene og latt gjæren arbeide i fred.
Hei, brukte den i brewfather. Vil ikke ekstra oksygen booste gjærveksten?

Jeg trur ikke det er noen oksideringsfare ved en sånn oksygentilsetning. Det er et greit knep å gi ekstra oksygen for å kompensere for litt lite gjær. Det ideelle er å time det sånn at du tilsetter etter at gjæren har gjennomført den første runden med celledeling. Du har da (teoretisk) en dobbelt så stor populasjon som du starta med, og om du gir den oksygen, vil den bruke det til å syntetisere steroler. Alle cellene vil da ha fulle lagre, og du vil ha en situasjon som (teoretisk) tilsvarer den du ville hatt om du hadde pitcha dobbelt så mye gjær i utgangspunktet.

Dette booster ikke gjærveksten på annen måte enn at potensialet for formering dobles, men det forbedrer jo mulighetene for en optimal utgjærings- og modningsprosess - om du i utgangspunktet hadde litt lite gjær. Men det trur jeg ikke du hadde når du brukte 3 pakker. Det burde greidd seg også om du gjæra på 10 grader. (Jeg trur det er mer enn 100 milliarder celler i en pose.) Du hadde kanskje kunnet få litt raskere utgjæring med mer gjær, men det hadde neppe påvirka kvaliteten på ølet.

Å gi ekstra oksygen er jo standard praksis når vi brygger øl med høy OG. Da er grunnen at det høye osmotiske trykket i den sterke sukkeroppløsninga tar livet av en betydelig del av gjærcellene, og vi kompenserer altså med å forbedre formeringspotensialet til de overlevende.

Tilbake
Topp