Erfaringer med Imperial Yeast A01 "House"?

Espen Notodden

Norbrygg-medlem
(Nybegynner, men følte at denne passet bedre under "råvarer" siden jeg så andre lignende spørsmål her)

Prøvde meg i dag på en dry stout basert på Gahrs "Andrimne Dry Stout I" oppskrift fra "Brygging av stout" artikkelen her på forumet.
Dette var hastebrygg, oppskrifta blei satt sammen for under et døgn før brygging, så hadde ikke tid til å sette starter.
Kom på Bryggeland i dag og skulle ha to rør med WLP013, som Gahr anbefaler i artikkelen pga. høy utgjæringsgrad (kontra WLP007). Det hadde dem ikke, men fikk en boks med "Imperial Yeast A01 House" som skulle tilsvare to rør av White Labs varianten jeg egentlig skulle ha.

Etter litt research med google under koking finner jeg ut at den sammenlignes med WLP007.
Så nå sitter jeg med litt småangst for å få for høy FG.

Noen som har erfaringer med attenuation mot mesketemp og gjæringstemp på denna? Har søkt på forumet, og googla en del uten å finne noe spesielt av nytte..
Er litt enklere med Wyeast og WhiteLabs siden de er mer utbredt.

Den er ny på markedet i Norge, så jeg vil tro få har mye erfaring. Jeg kan ikke hjelpe, men finner det klandreverdig av importør/selger å besitte mindre kompetanse enn hva du klarer å skaffe deg med noen enkle Google søk.

Stemmer. Vel, det er den nærmeste WLP013 dem har, så jeg regner med at det var derfor jeg fikk den.

Jeg får gjøre meg noen erfaringer selv og oppdatere.

Wlp007 er vel ikke kjent for spesielt dårlig utgjæring? Whitelabs oppgir i alle fall høyere utgjæring for 007 enn 013.
Hvis det stemmer at gjæra du fikk med tilsvarer wlp007, tror jeg ikke dette er noe å bekymre seg for...

Ut fra beskrivelsen til produsenten høres det ut som om dette er en helt grei gjær til dry stout. WLP013 er ikke førstevalget mitt til en dry stout; den gir fort litt for mye estere for denne stilen, synes jeg. Jeg har brukt den, og den er en favoritt til det meste av britisk øl - men kanskje ikke akkurat til dry stout.

Sist redigert:
Det bør den sikkert, men sikkert et ok utgangspunkt. Bedre enn ingen ting :)

Litt latterlig at Imperial Yeast selv ikke publiserer en sammenligning, med evnt. beskrivelse av forskjeller i forhold til konkurrentene. De fleste oppskrifter baserer seg jo tross alt på WhiteLabs eller Wyeast strains.
Kan være en god grunn til dette såklart som jeg som nybegynner ikke har fått med meg.

Utenom det syns jeg Imperial Yeast konseptet virker flott. 200 milliarder celler i en boks (hvis det stemmer), som gjør at man i mange tilfeller slipper å lage starter hvis man brygger "tynn" øl :)

Nja, vet ikke om det er så latterlig at de ikke gjør det. Wyeast og whitelabs har jo mange av de samme gjærstammene uten at de opplyser om den tilsvarende stammen fra konkurrenten.

Så klart, men der er jo likhetene allerede viden kjent og dokumentert. Litt annerledes for Imperial Yeast som er litt ferskere, og jeg antar, mindre.
Står vel kanskje mer på importør/distrubitør/forhandler..

Hvis jeg handler Imperial Yeast igjen skal jeg etterlyse en god guide :)

Som sagt, jeg er noob, og derfor kanskje hakket mer (unødvendig) bekymra for sånt som detta :)

Foreløpige erfaringer:

Endte på 77% attenuation, med mesking på 64C (90 min, ingen steg). Fra OG 1050 til FG 1010.
Er fornøyd med at den, trass i å starte treigt (brukte ikke starter), endte på FG innen 4 dager.
Fikk den på flaske i går kveld/natt.. Kommer tilbake med info ang. smak om et par uker :)

Oppskrift:

Boil Time: 90 min
Batch Size: 19.5 liters (fermentor volume)
Boil Size: 22.5 liters
Boil Gravity: 1.043
Efficiency: 59% (brew house)
STATS:
Original Gravity: 1.050
Final Gravity: 1.010
ABV (standard): 5.16%
IBU (tinseth): 38.09
SRM (morey): 43.4
FERMENTABLES:
3.4 kg - Belgian - Pale Ale (61.8%)
1.2 kg - Flaked Barley (21.8%)
500 g - Belgian - Roasted Barley (9.1%)
200 g - United Kingdom - Dark Crystal 80L (3.6%)
200 g - Belgian - Wheat (3.6%)
HOPS:
55 g - Goldings, Type: Pellet, AA: 5, Use: Boil for 60 min, IBU: 38.09
MASH GUIDELINES:
1) Temperature, Temp: 64 C, Time: 90 min, Amount: 17 L
OTHER INGREDIENTS:
4 g - Supermoss, Time: 10 min, Type: Fining, Use: Boil
YEAST:
Imperial Yeast - A01 House
Starter: No
Form: Liquid
Attenuation (custom): 77%

Da er den karbonert.. Smaker greit, er på ingen måte misfornøyd, men er kanskje litt mer estere enn det jeg hadde forventet.. Litt "fruktig"..
Oppskriften over gir ikke en veldig tørr stout, kunne gjerne vært hakket tørrere..

Likevel, jeg kommer til å fortsette å bruke denne, i og med at jeg har en liter med kake fra forrige brygg tenkte jeg å brygge en sterkere stout etter ferien med denne..

Edit: Skriveleif

Tilbake
Topp