Jeg har satset 100% på patentkorker og 0,75 ltr, men sliter med at 10-15% av flaskene er litt eller helt daue. Spesielt ved lagring over flere måneder øker andelen. Drikker jo det daue ølete også, men det er irriterende. Tiltak jeg har gjort er å være nøye med å sette korkene rett på. Har eksperimentert med å smøre ørlite rapsolje på flasketoppen rett før korking, uten at det hjalp. Har nå begynt å merke korkene som muligens lekker med "surefjes" for å luke de bort. Har jo merket at noen korker har hard spenst, andre er litt slappr, så jeg mistenker at begge deler kan være uheldig. Kan jo heller ikke vite om det er flaskene som har ujevn kvalitet mht. nøyaktigheten i plassering av innfestingen for korkene. Jeg merker ingen forskjell på om korkene er nye eller brukt en hel del. Rett før korking skyller jeg korkene med kokende vann (koker de ikke), og det ser for meg ut til at de tåler det godt. Innbiller meg at det må finnes en eller annen "liming" som gjør at det tetter bedre, men har ikke funnet noe.