Erfaringer med patentkork flasking?

malm

 
Har gått for patentkorkflasking (av ymse grunner) men sliter litt med dårlig karbonering på kanskje 1 av 10-15 flasker. Karbonerer med sukkerbiter rett i flaska så antar at det må være utette korker som er problemet... Noen som har gjort seg lignende erfaringer og kanskje funnet en løsning?

Mvh Martin
 
Her veldig god erfaring ved bruka av disse. Jeg hadde ca 100 stk på-fylte flasker og 2-3 av dem har vært "daue". Grunnen var nok at jeg hadde satt på patent korken/gummien litt skeiv og selve proselenen hadde en liten skade. Flaskene det gjelder har jeg merket og vil bytte patent kork på dem..

Ellers så bruker jeg sukkerlake og funger hver gang.... :)
 
Jeg har ingen negative opplevelser med patentkorker. Noen av dem har jeg brukt i mange år.
Grosch-flasker og diverse tyske.
 
Bruker bare 0.75 flasker med patentkork...ingen problemer..skal bestille 0.75 glass fra Nøgne Ø..
 

Vedlegg

  • Kvinnfolk.jpg
    Kvinnfolk.jpg
    35,5 KB · Sett: 393
Pussig!

Tror kanskje noen kan ha sittet litt skjevt ja, samt at det kan være noen småskader på de. Skal bytte kork på e det gjelder heretter så får vi se om det løser seg :)

Begynte å lure på om folk gjorde noe spesielt med gummien eller noe, men det virker jo ikke slik.

Takk for inspill!


Mvh Martin
 
- derimot har noen dårlige erfaringer med bruk av sukkerbiter rett på flaska. Lett for å få infeskjoner sies det, men sålenge det funker for deg så er det bare å fortsette.....
 
Jeg har satset 100% på patentkorker og 0,75 ltr, men sliter med at 10-15% av flaskene er litt eller helt daue. Spesielt ved lagring over flere måneder øker andelen. Drikker jo det daue ølete også, men det er irriterende. Tiltak jeg har gjort er å være nøye med å sette korkene rett på. Har eksperimentert med å smøre ørlite rapsolje på flasketoppen rett før korking, uten at det hjalp. Har nå begynt å merke korkene som muligens lekker med "surefjes" for å luke de bort. Har jo merket at noen korker har hard spenst, andre er litt slappr, så jeg mistenker at begge deler kan være uheldig. Kan jo heller ikke vite om det er flaskene som har ujevn kvalitet mht. nøyaktigheten i plassering av innfestingen for korkene. Jeg merker ingen forskjell på om korkene er nye eller brukt en hel del. Rett før korking skyller jeg korkene med kokende vann (koker de ikke), og det ser for meg ut til at de tåler det godt. Innbiller meg at det må finnes en eller annen "liming" som gjør at det tetter bedre, men har ikke funnet noe.
 
bruker selv kun patentkort og opplever svært sjeldent dau øl. veldig fornøyd.
jeg har snart hatt mine korker i ett år og lurer nå på holdbarheten til gummipakningen? Hvor ofte bytter dere ut pakningene deres?
Jeg lurer også på om noen av dere pleier å snu pakningene noen ganger? den blir jo veldig formet av flasketuten. jeg pleier å vippe pakningen rundt noen ganger slik at den får helt ny form. innbiller meg at det kan gjøre den litt tettere men det er ikke sikkert at det er nødvendig.
 
Etter å ha undersøkt de "daue" ølene, så var fellesnevneren skader på selve porselenet, og etter at jeg har byttet ut de aktuelle så har det ikke vært noe som helts problem de siste 15 batchene :) Så vær kritisk når du kjøper nye flasker (dvs korker) og se over om de har skader, for det er nok når de ligger mage sammen og slår i hverandre at disse skadene oppstår...
 
Tilbake
Topp