Erfaringer med vannkoker m/temkontroll

JEG

Moderator
Vannkoker er, slik jeg ser det, ett undervurdert bryggeverktøy. Var ikke kar over at disse kunne fåes med en viss form for temp kontroll (enkelte faktisk med +/- 1'C).

Noen som har erfaring med noen typer? Har lest at de typisk overskyter ved lite vann, men hvis de treffer greit når de er fullt opp, så vil en sak som stopper på 80'C funke fint til skylling, vil jeg mene.

Vurderer å forsøke med cheap ass Biltema: http://www.biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Utstyr/Vannkoker-2000037163/
 
Skal du skylle med 1.7 liter vann? Eller tenker du å varme i flere runder og skylle med hver av de?

Eller. Hva tenker du?
 
Hvor mye skyllevann bruker du da? Blir jo en del runder men funker sikkert grei på små brygg som ikke partiskyller
 
Man skyller jo ikke med så mye vann omgangen, så vil tro volumet er ganske passende for to "skyllinger" før man venter på at det renner av.

Partiskylling (batch-sparging) er ikke lett på ett kompaktbryggeri, som jeg bruker. (Men jeg liker ideen).

Hadde egentlig planner om å gi F i skylling og kjøre no-sparge, men har justert meg til en variant av "minimal sparge"
 
Vi har en vannkoker som kan stilles på 80 grader. Den tar 1.5 liter vann. Jeg bruker den til skylling. Når den første 1.5-literen har rent gjennom, er den neste klar.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Hvis du tenkte å kjære No sparge, vil det si at du har plass i bryggeriet til den vannmengden? Å bare sprinkle vann over malt gir deg dårligere utbytte enn å bare partiskylle, samt at det er mye lettere. Alt ettersom hva ration er mellom meskevann og skyllevann er det ikke sikkert at det er verdt å gidde å skylle. Med lite skyllevann kan gevinsten være mer arbeid enn at det er verdt det ifht å justere oppskrift / batch størrelse.

Har du plass til full boil volum ville jeg bare partiskylt.
 
Miguel: no-sparge var tenkt i form av å lage mindre batcher, altså typisk tilsette 26—27 liter vann og malt, og da ende opp med ±\- 20 liter før kok og 17-18 liter etter, alt etter effektivitet. Man kan jo uansett tynne ut.
 
Må se nærmer på hvordan man kan partiskylle på kompaktbryggen. Kan jo dumpe i gjæringskar..... Trenger uansett noe som varmer opp skyllevannet til rett temp...
 
Ikke helt on topic kanskje, men du går du litt opp i pris får du en varmekjepp på 3kw som jeg synes er anvendelig der du trenger å varme vann raskt.
Den varmer jo i hvilken som helst beholder som tåler varme.
http://www.ebay.com/itm/Automatic-W...734588?hash=item33a2ec697c:g:iKcAAOSw3xJVWq3K
Denne er fin til å varme meskevann kjapt, og med tilleggs montert effekt kontroll er den super til rullende kok også i mitt bryggeri. Eller at du bare trengte å varme 5L vann i en kasserolle for å skylle.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Lenge siden tråden sporet av, men det var kanskje vel så greit.... Kjøpte meg et godt termometer, og satser på å teste batch sparing. Har 12 liters kjel som vel burde holde.
 
Den er nok bare rebrandet kina-maskin. Bør vel ikke være noe problem å sette inn en ordentlig kran med mindre det er noe mystikk med krana inni selve kjelen.
 
Tilbake
Topp