Erstatte malt med ekstrakt

Tenkte å sette en klon av Kinns Julefred som årets juleøl. Benytter oppskriften i boka "ølbrygging fra hånd til munn". Brygger på en Speidel 50 og ønsker å sitte igjen med 50 liter. Dobler oppskriften og ender opp med 15 kg malt. Dette er litt i overkant for maltrøret, så tenkte å erstatte noe av basemalten med ekstrakt.

Noen spørsmål.

Bør jeg velge pulver eller sirup? La oss si jeg skal erstatte 4 kg pale malt.. Hvor mye pulver/sirup trenger jeg?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jørn Hammerud skrev:
Det opereres med litt ulike mengder, ser det ut til:
http://www.mashspargeboil.com/all-grain-to-malt-extract/
LME = 85 % av mengde korn

http://Beersmith.com/blog/2008/06/03/converting-all-grain-recipes-to-malt-extract/
LME = 75 % av mengde korn

http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=112455
LME = 81 %

Kanskje et sted rundt 80 % vil gjøre susen?


Takk Jørn!

Du kommer ofte med raske og gode svar. Tusen takk for det!

Har aldri benyttet LME så litt nysgjerrig på å teste det. Bør dette kokes ut i en egen kasserolle? Ser for meg at om jeg dumper hele klumpen rett i speidelen under kokingen, så synker den til bunns og legger seg over varmeelement, pumpeinnsug og det hele?
 
Bare hyggelig å hjelpe der man kan. :)

Da jeg brygget ekstrakt, var jeg nøye på å helle ekstraktet sakte i kjelen mens jeg rørte rundt. Dette var riktignok på komfyr og ikke Speidel eller noe annet med varmeelement i seg, så dersom det er en fare for at det svir seg, kan det kanskje være tryggest å ha det i en annen kjele. Om ikke koke det, så i hvert fall for å få løst det skikkelig opp.
 
Som felles speidelbrygger, vil jeg anbefale deg å bruke DME. Det kan du bare hive rett opp i koken med litt røring, og ferdig med det.

Har alltid noen kilo med DME eller demerara stående i tilfelle utbyttet blir dårlig også. Litt mer gris med sirup, men det er bare mitt inntrykk.
 
Angående DME vs LME, så er det så og si ingen smaksforskjell etter min erfaring (har brukt BryggSelv sin LME og både Brewferm og Muntons DME.) DME er mye mer praktisk og holder seg veldig lenge. Sleng det i gryta, det løser seg opp på 1 2 3. Kjøper du LME risikerer du også at den er gammel og dermed mørkere og med gammel smak.
 
Takk til alle for gode svar!

Det blir å bruke DME. Jeg skal benytte totalt 12 kg malt og 1,5 kg mørk DME.

Men så kom jeg til å tenke på en ting.. Hva med å erstatte 0,5 kg DME
Med  0,5 kg Muscadavosukker? Noen som har tanker rundt det? Kan tenke meg at et ørlite rom-preg kan være godt i juleøl..

Når det er sagt, så er det en skam å "tulle" med et så godt øl.. Synes Espen Lothe komponerer fantastiske øl!

Uansett, ønsker deres tilbakemeldinger på muscadavosukkeret!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tenkte å sette en klon av Kinns Julefred som årets juleøl. Benytter oppskriften i boka "ølbrygging fra hånd til munn". Brygger på en Speidel 50 og ønsker å sitte igjen med 50 liter. Dobler oppskriften og ender opp med 15 kg malt. Dette er litt i overkant for maltrøret, så tenkte å erstatte noe av basemalten med ekstrakt.

Noen spørsmål.

Bør jeg velge pulver eller sirup? La oss si jeg skal erstatte 4 kg pale malt.. Hvor mye pulver/sirup trenger jeg?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Noen spørsmål fra en som nettop har kjøpt en 50 l speidel:

Hvor mange kilo malt klarer maltrøret på 50 l speidelen ?, hvor mye har du klart å få oppi?

Hvordan ser bryggeloggen din ut for Kinns Julefred.

Hvor mange liter bruker du til å skylle maltrøret etter mesking?
 
Noen spørsmål fra en som nettop har kjøpt en 50 l speidel:

Hvor mange kilo malt klarer maltrøret på 50 l speidelen ?, hvor mye har du klart å få oppi?

Hvordan ser bryggeloggen din ut for Kinns Julefred.

Hvor mange liter bruker du til å skylle maltrøret etter mesking?

hei

Vår erfaring er at man ikke skal ha så mye mer enn 13,5 kg malt i røret. Da går effektiviteten ned.
Ser at noen har fått ned så mye som 15 kg, men det har vi ikke testet.

Du kan erstatte basemalt med DME. 1 kg DME erstatter ca 1,6 kg malt.

Vi starter mesk med drøye 55 liter i speidelen. Deretter skyller vi med ca 14 liter. Målet vårt er ha 50 liter i speidelen etter nedkjøling. Da blir det gjerne 45 liter i gjærbøtta og ca 42 liter til fat/flaske.

ABV ligger da gjerne på ca 6.5 %. Når vi lager pale ale ønsker vi å ha en abv rundt 5.5, da tilsetter vi 10 liter vann under kok. Da ender vi på ca 60 liter i speidelen etter nedkjøling, og 52-53 liter til flasking.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp