Lav OG med Brewcrafter 25 - MangoIPA

Finn Berger

Moderator
Ja, syns det er litt tidlig og. Målte SG og fikk 1,018, er vel litt for høyt? Burde jeg tilsette mer gjær for å prøve å redde den? Smakte verken øl eller godt Såg derimot ut som om det fortsatt var litt aktivitet der men mye mindre skum på vørten nå enn tidligere.
Vel det er en Mango IPA, er det ikke? - så at det skal smake øl, er vel litt mye forlangt;). (Jeg har prøvd tre ulike sånne, og Mango-Humlesus'en til Haandbryggeriet var en av dem. Yacki! Men mange er åpenbart uenige med meg.)

Men ja, 1.018 er noen poeng for høyt. Men stopper den, så stopper den - og kanskje er det like godt å ta den som den er. Skal du tilsette gjær, må du lage en llten starter, men ikke på magnetrører. Du skal bare riste den hardt i starten, og så lar du den stå til det er tydelig at gjæren jobber på sitt hardeste. Da hiver du hele greia oppi. (Det kan være greit å rigge til med en gjærlås, hvis du kan få det til. Da ser du aktiviteten direkte.)

Standardrådet er ellers å la den få det litt varmere, og så riste den godt, så du får gjæren opp i suspensjon igjen. Du kan jo prøve det først.

Gratulerer! Du har laget en helt identisk klon med Hansa Mango IPA!
Haha! Enig i at Hansa Mango ikke er særlig god, Frydenlund Juicy er däremot drikkbar, hadde håpet på noe slikt.

Uansett bobler den fortsatt etter ristingen så mitt håp er ikke slukket enda! Nå ca 6 dager etter gjærstart gir den ca 2-3 bobler per minutt. Er det vanlig praksis å riste litt på gjæringskaret for å øke effektiviteten? Hva ofte burde man i så fall gjøre det?

Topp