Lav OG med Brewcrafter 25 - MangoIPA

Ikke sett gjæringskar på varmekabler, kjenn under karet nå. Tipper det er veldig varmt der.
Ikke varmt under eller ved siden av karet (enda) gulvet er ikke varmt heller for den delen... Men det er tydelig at det dannes trykk i gjæringskaret. Tipper det er et lite lekkasje noen sted og at det er det som gjør at det ikke bobler i låsen.
 
Jeg har aldri brukt verdant gjær, men hører den kan rase godt fra seg så det kan fort bli 4-5 grader mer og ja oppgitt temperatur er i selve vørteren.

Overkill er det jo ikke, mange av oss har dedikerte kjøleskap med varmekilde som vi gjærer i.

Jeg syns det fungerer utmerket og brukte kjøleskap til en billig penge dukker opp de fleste steder i landet titt og ofte så er ikke den store utgiften heller. Det er ikke nødvendig, men med mindre man har mange rom og god plass med forskjellige temperaturer er det veldig enkelt og veldig effektivt.

Jeg ville i det minste kjøpt en av disse "stick on" termometerene https://www.olbrygging.no/fermentation-vats-and-accessor/100175/termometer-stick-on-til-gjæringskar?gclid=Cj0KCQjwse-DBhC7ARIsAI8YcWJlOk4k5DiKiTXTTshkC_MlxJJylu0LKE0mHRbhj_YIWyh-o5uDn_gaAuEJEALw_wcB så kan du følge litt med om den bør stå kaldere eller ei :)
Skjønner, da høres det ut som om man burde ha et kjøleskap og en lomme med en temperatursensor i midten av vørten slik at man sikkerstiller en så riktig gjæringstemp som mulig. Det vil ju være varmere i midten enn på utsiden av gjæringskaret, hva mye er ju selvfølgelig veldig vanskelig å si... Hva er fordelen med en så riktig gjæringstemperatur som mulig? Bedre utbytte slik at man får mer alkohol og mindre søtme?

Skrur i det minste av varmekablene denne gangen.
 
Eneste måten å begrense "utstrømmen" fra maltrøret i en bryggemaskin er å IKKE heise opp maltrøret, men tappe ut fra maskinen samtidig som du tilfører vann på toppen. Da tapper man altså om til eks. et gjæringskar midlertidig, og heller tilbake i (rengjort) maskin når det er dags for koking. 0,5 - 1 liter i minuttet er sånn passe. Det tar litt lengre tid, men skyllingen blir topp.
Min maskin har en funksjon for å låse maltrøret på hvilken som helst høyde over mesken, se neden:
IMG_20210418_163709.jpg
Jeg brukte ikke det (visste ikke hva det var for) men skjønner nå at man bør bruke det slik at bunnen av maltrøret er noen centimeter under nivået i kokekærlet under hele skylleprocessen.

Neste gang skal jeg sørge for at skyllevannet har riktig temp, at jeg får en jevn dusj av skyllevann over hele maltrøret og trekke opp det ettersom vannet renner ned gjennom malten i kokekærlet. Prøver nok litt lengre meske og skylle tid.

Tusen takk for all hjelp her!
 
Skjønner, da høres det ut som om man burde ha et kjøleskap og en lomme med en temperatursensor i midten av vørten slik at man sikkerstiller en så riktig gjæringstemp som mulig. Det vil ju være varmere i midten enn på utsiden av gjæringskaret, hva mye er ju selvfølgelig veldig vanskelig å si... Hva er fordelen med en så riktig gjæringstemperatur som mulig? Bedre utbytte slik at man får mer alkohol og mindre søtme?

Skrur i det minste av varmekablene denne gangen.
Jeg bruker en inkbird med temperatursensoren festet mot gjæringskaret, jeg har også tilt som måler midt i vørteren og det største spriket mellom utsiden og midten er 0,6 grader. Når det gjærer er det godt meg aktivitet i karet så temperaturen er ganske homogen.

Jeg personlig ville ikke brukt tid på å måle i midten av karet, det gir flere kriker og kroker for infeksjon og ikke minst flere duppedingser å vaske og desinfisere.

Poenget med riktig temperatur er mange men de mest sentrale er vel at gjær gir usmaker i øl om det blir for kaldt eller for varmt. Og at det er nesten umulig for de fleste å holde 12 grader i et rom på sommeren om man vil brygge lagerøl.
received_1937685353073800.jpeg
 
Jeg bruker en inkbird med temperatursensoren festet mot gjæringskaret, jeg har også tilt som måler midt i vørteren og det største spriket mellom utsiden og midten er 0,6 grader. Når det gjærer er det godt meg aktivitet i karet så temperaturen er ganske homogen.

Jeg personlig ville ikke brukt tid på å måle i midten av karet, det gir flere kriker og kroker for infeksjon og ikke minst flere duppedingser å vaske og desinfisere.

Poenget med riktig temperatur er mange men de mest sentrale er vel at gjær gir usmaker i øl om det blir for kaldt eller for varmt. Og at det er nesten umulig for de fleste å holde 12 grader i et rom på sommeren om man vil brygge lagerøl.
Vis vedlegget 51108
Enig med deg. Og i denne sammenhengen vil jeg benytte anledningen til å legge til at det svært sjelden er hensiktsmessig å ha tilkoblet både kjøling og varmekilde samtidig. Tvert imot vil det være en fordel å kun ha én av dem være tilkoblet og la "ambient" temperatur ta seg av oppvarming (i dette tilfellet). Da oppnår du en mer stabil temperatur og unngår jojo-tendenser og at kompressoren stadig på skru seg av og på.
 
Jeg bruker en inkbird med temperatursensoren festet mot gjæringskaret, jeg har også tilt som måler midt i vørteren og det største spriket mellom utsiden og midten er 0,6 grader. Når det gjærer er det godt meg aktivitet i karet så temperaturen er ganske homogen.

Jeg personlig ville ikke brukt tid på å måle i midten av karet, det gir flere kriker og kroker for infeksjon og ikke minst flere duppedingser å vaske og desinfisere.

Poenget med riktig temperatur er mange men de mest sentrale er vel at gjær gir usmaker i øl om det blir for kaldt eller for varmt. Og at det er nesten umulig for de fleste å holde 12 grader i et rom på sommeren om man vil brygge lagerøl.
Vis vedlegget 51108
Wow! Tusen takk for den rapporten! 0,6C var ikke mye, enig i at en temperatursensor i en lomme i vørten da ikke er verdt det.

Investerer nok i en Inkbird og et kjøleskap jeg og etter hvert... Utrolig morsom hobby for en ingeniør dette
 
Enig med deg. Og i denne sammenhengen vil jeg benytte anledningen til å legge til at det svært sjelden er hensiktsmessig å ha tilkoblet både kjøling og varmekilde samtidig. Tvert imot vil det være en fordel å kun ha én av dem være tilkoblet og la "ambient" temperatur ta seg av oppvarming (i dette tilfellet). Da oppnår du en mer stabil temperatur og unngår jojo-tendenser og at kompressoren stadig på skru seg av og på.
Altså, jeg er forøvrig enig, men samtidig så opplever jeg ikke særlig jojo effekt. Bruker du vifte i gjæringsskapet?
 
Enig med deg. Og i denne sammenhengen vil jeg benytte anledningen til å legge til at det svært sjelden er hensiktsmessig å ha tilkoblet både kjøling og varmekilde samtidig. Tvert imot vil det være en fordel å kun ha én av dem være tilkoblet og la "ambient" temperatur ta seg av oppvarming (i dette tilfellet). Da oppnår du en mer stabil temperatur og unngår jojo-tendenser og at kompressoren stadig på skru seg av og på.
Akkurat det jeg tenkte og, er vel inget øl som skal gjæres på høyre temp enn 22C? 22C, kan man ju i hvert fall lett leve med i leiligheten/huset.
 
Wow! Tusen takk for den rapporten! 0,6C var ikke mye, enig i at en temperatursensor i en lomme i vørten da ikke er verdt det.

Investerer nok i en Inkbird og et kjøleskap jeg og etter hvert... Utrolig morsom hobby for en ingeniør dette
Ja det kan jeg tro på, jeg er ingen ingeniør og jeg er bitt av basillen for lenge siden, som jeg sier fra tid til annen, aldri har det vært så dyrt å brygge billig øl... Men som hobby er det en av de bedre jeg har/har hatt, du kan dykke så dypt du vil, eller vake i overflaten og allikevel brygge godt øl, det er uendelig med muligheter her :)
 
Kanskje det er grunnen til at jeg ikke opplever jojo? Jeg bruker vifte og jeg både kveiker(iblandet) og kald kræsjer(alltid) så jeg er nesten avhengig av begge deler året rundt. Og siden jeg ikke opplever jojo og kompressor ikke skrur seg av og på hele tiden så er det enklest for en latsekk som meg og bare alltid ha tilkoblet begge deler :) Vil uansett si til andre som leser her at rådet til @Jørgen O er verdt å ta med seg med tanke på levetiden til en kompressor :)

Edit: vil legge til at jeg har 0,5 grader slingringsmonn både opp og ned på temperatur, kanskje det er grunnen?
 
Hele hensikten med innlegget mitt var å ikke røre maltrøret i det hele tatt, før alt (også skyllevannet) er midlertidig omtappet i eks. et gjæringskar.
hehe - det blir som jeg brygga med den gamle BB60'n, egentlig:) - som jo bare var en krabbekoker. I prinsippet en glimrende sak, men kvaliteten var ussel. En kvalitetskrabbekoker med induksjon, det hadde jeg glatt gått for. (Men jeg er antakelig et for lite marked til at det er interessant å lage noe sånt:p.)

Nåja, det hører ikke hjemme her. Men det aller enkleste, også med en maskin,er vel å batch sparge. Da slipper en å bekymre seg om å skylle riktig, for det er ikke mulig å gjøre det feil når du batch sparger. Du må bare passe på å beregne fordelinga av meskevann og skyllevann sånn noenlunde riktig; altså sånn at du tapper ut omtrent like mye hver gang. (Og sjøl det er egentlig ikke veldig viktig.)
 
I dag kl 15 slutta det å boble i gjærlåsen? Fortsatt ikke noen bobler...

Bobla så kraftig at Star San i gjærlåsen bobla over slik at det vid noen tilfeller ble lavt nivå med Star San i gjærlåsen, kan det ha påvirket?
 
I dag kl 15 slutta det å boble i gjærlåsen? Fortsatt ikke noen bobler...

Bobla så kraftig at Star San i gjærlåsen bobla over slik at det vid noen tilfeller ble lavt nivå med Star San i gjærlåsen, kan det ha påvirket?
Nei, det skjer. Det påvirker ikke gjæringa. Hvis du bruker sprit skummer det ikke. Antakelig er den på det nærmeste ferdig. Ta en måling og få fasit. Husk
å smake på prøven. Det hører med.

Edit: Så litt nøyere på tråden nå, det var kanskje lovlig tidlig å være ferdig. Nuvel, en måling gir uansett fasit.
 
Sist redigert:
Nei, det skjer. Det påvirker ikke gjæringa. Hvis du bruker sprit skummer det ikke. Antakelig er den på det nærmeste ferdig. Ta en måling og få fasit. Husk
å smake på prøven. Det hører med.

Edit: Så litt nøyere på tråden nå, det var kanskje lovlig tidlig å være ferdig. Nuvel, en måling gir uansett fasit.
Ja, syns det er litt tidlig og. Målte SG og fikk 1,018, er vel litt for høyt? Burde jeg tilsette mer gjær for å prøve å redde den? Smakte verken øl eller godt Såg derimot ut som om det fortsatt var litt aktivitet der men mye mindre skum på vørten nå enn tidligere.
 
Ja, syns det er litt tidlig og. Målte SG og fikk 1,018, er vel litt for høyt? Burde jeg tilsette mer gjær for å prøve å redde den? Smakte verken øl eller godt Såg derimot ut som om det fortsatt var litt aktivitet der men mye mindre skum på vørten nå enn tidligere.
Vel det er en Mango IPA, er det ikke? - så at det skal smake øl, er vel litt mye forlangt;). (Jeg har prøvd tre ulike sånne, og Mango-Humlesus'en til Haandbryggeriet var en av dem. Yacki! Men mange er åpenbart uenige med meg.)

Men ja, 1.018 er noen poeng for høyt. Men stopper den, så stopper den - og kanskje er det like godt å ta den som den er. Skal du tilsette gjær, må du lage en llten starter, men ikke på magnetrører. Du skal bare riste den hardt i starten, og så lar du den stå til det er tydelig at gjæren jobber på sitt hardeste. Da hiver du hele greia oppi. (Det kan være greit å rigge til med en gjærlås, hvis du kan få det til. Da ser du aktiviteten direkte.)

Standardrådet er ellers å la den få det litt varmere, og så riste den godt, så du får gjæren opp i suspensjon igjen. Du kan jo prøve det først.
 
Tilbake
Topp