ESB og (redusert) smake av britisk gjær.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Brygget en ESB for en stund tilbake som jeg ble MEGET fornøyd med. Særlig syns jeg smaken fra WLP002 kom særs godt ut, god estersmak med et fiffig hint av rosin.

Brygget den på nytt (tro kopi av forrige brygg) men syns den gode smaken fra gjæren uteble. I siste versjon brukte jeg de nye pure pitch-pakkene. Har ikke helt kontroll på å regne ut mengde på disse.

Er det slik at manglende estersmak kan skyldes overpitching? Kan jeg skylde det på det?

Kjempespørsmål, sliter med det samme. Har en pregløs engelsk bitter på fat nå. Ingen usmaker, men heller magert med godsmaker om det var forståelig.

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Vet ikke om du kan skylde på underpitching men jeg ville vurdert å prøve en lavere pitch ala weiss-bier for å se om det har en effekt. Her blir det jo litt prøve og feile alt ettersom hvilken profil du liker selv? Så lenge man ikke går så langt at man stresser gjæren for mye og usmaker dannes, så er det jo "fritt" til å eksperimentere med pitch-mengde og temperatur.

Lagde til sammenlikning en chocolate brown ale fra kit( mangrove jack) og tilhørende tørrgjær. I latskapens navn pitchet jeg den uten å rehydrere og den ble etter ei uke lagring veldig fin- deilig præg fra gjæren (og her er jeg 90% sikker på underpitch).

Min enkle logikk er at siden engelsk gjær er ester-preget så vil det nok her også være en fordel å ikke pitche for mye gjær som det er ved weiss-bier.

Jeg hadde forresten litt høy gjæringstemp i tillegg- 21-22 grader.

Hva med åpen gjæring? Får fram mer godsaker fra gjæren da har jeg hørt. Har en Old Ale med 002 til gjæring nå, der jeg kjørte toppløst under stormgjæring, lukter helt utsøkt fra gjæringskammeret.

Tilbake
Topp