Et par spørsmål ang. overføring fra kokekar til gjæringskar

Jeg koker i et 25L plastkar med varme-element, bruker platekjøler, og bruker dermed også humleposer.

Når kokingen er over ligger humleposene og er trukket fulle av væske. Bør jeg klemme ut all den gode vørteren de holder på før jeg tapper om?

Når jeg begynner å nærme meg bunnen av karet blir det også en del trub. Kan denne filtreres og komme til nytte? Det er jo masse god øl inni der!

Hvis jeg gjør som jeg pleier og bruker en humlepose som filter for å hindre at kjøleren går tett; er det da noen grunn til å ikke kjøre gjennom så mye som mulig?

Jeg lagde akkurat en øl der oppskriften sier at man skal tilsette siste humlepose på 0 minutter. Jeg tolket det som at den skulle oppi karet, og deretter ligge der de 10 minuttene det tar før karet er tomt. Stemmer?

Den skulle også tørrhumles ved 0 dager. Jeg toket dette som "så fort vørteren er kald", og slang denne prosjonen med humle rett oppi uten pose eller annen bearbeiding, rett før jeg hadde oppi gjæren. Er dette riktig?

Så langt har jeg bare tilsatt gjær som det står på pakken, og aldri prøvd å lage starter. Gjæringen har alltid startet helt fint. Men, påvirker det sluttresultatet, hvorvidt jeg lager en starter?

Jeg har lest flere steder at man ikke skal klemme på posene, men bare la dem renne av seg, så det gjør jeg.

Jeg "filtrerer" all truben gjennom en BIAB-pose og et stort dørslag. Det fungerer veldig fint.

Platekjøler har jeg ikke noe greie på. :)

Jepp, 0 minutter er når du skrur av plata, og du kan godt la det ligge til kjølingen er over.

Tørrhumling skjer etter at stormgjæringen har gitt seg. Man venter til da for ikke at CO2-en skal blåse ut aromaen. Så du hadde det nok oppi litt tidlig. Men du har rett i at den bare kan slenges oppi. Noen bruker pose (da bør du vekte den med noe, slik at den faller til bunns), andre ikke.

Starter er enkelt og meget lurt å lage. Du finner en god beskrivelse i medlemsseksjonen, samt under flere andre tråder.

Takk for fine svar!

Ang. tørrhumling: Jeg forstår at det har mer for seg å tørrhumle etter stormgjæringen er over, logisk nok :) Men gjøres dette konsekvent på den måten? Når oppskriften sier 0 dager, menes det da 0 dager etter at stormgjæringen er over? Skulle tro det heller da ville stå f.eks. 4 dager?

At det står 0 dagar i oppskriften er nok fordi det er blitt gløymt å spesifisere antal dagar. 7-10 dagar tørrhumle er vel vanleg. Altså gjærar ølet i 4-7 dagar først og så sleng ein i humla og der blir den til ein tappar ølet etter 14 dagar. Dette gjeld ale altså, er ikkje så vanleg å tørrhumle lager så  vidt med bekjendt.

All den tid jeg har tørrhumlet for tidlig, er det da en idé å tørrhumle litt til nå? Det er i  dag ca en uke siden jeg tilsatte gjæren

Det vil sikkert ikke skade, men kanskje ikke bruke like mye som dersom du ikke hadde tørrhumla for tidlig, kanskje? Det spørs jo kanskje hva du brygger, også. Dersom det er en IPA, er det sikkert bare å måke på. Egentlig har jeg ikke peiling; dette er bare synsing fra min side. :)

Tilbake
Topp