Et spørsmål om jord og et bilde fra ølrotebordet

Håkon

Dommer
Sånn, endelig fått nappet ut et varmeelement fra en vannkoker.
Spørsmålet er, hvordan skal jeg jorde dette? I de opprinnelige koblingene fra vannkokeren var det er jordledning koblet rett på bakplaten jeg har lagt ved bilde av. Blir dette riktig i bryggesammenheng og siden jeg har tatt varmeelementet ut av sitt naturlige...øhh..element :)


Madsun
 

Vedlegg

  • 23022010148.jpg
    23022010148.jpg
    405 KB · Sett: 285
  • 23022010152.jpg
    23022010152.jpg
    266,6 KB · Sett: 288
Jeg loddet ledningen direkte på tappene. Du kan også bruke en stor "sukkerbit" for å koble på ledninger. Isoler godt slik at du unngår støt. Å bruke jordfeilbryter på den kursen du bruker dette utstyret anbefales.
 
De tre tappene er kun til festing av elementet, de to tappene er til leder og nøytral. Hvor legger jeg jord da? :)
 
Kan du ikke bruke den plastdingsen som elementet opprinnelig var festet med? Du må antagelig sage av dette slik at du bare får med akkurat den delen som passer bak på elementet. Hvis du da benytter den silikonpakningen som opprinnelig var brukt, blir det helt tett og fint, det er lett og ta elementet av (hvis det går i stykker), og det stikker ut tre kontaktpunkter på yttersiden av plastdingsen som passer akkurat til en PC-powerledning.
På innsiden av denne plastdingsen sitter det noe kobber/bimetall. Dette er sikringer som gjør at elementet kobler ut når det fosskoker (i den opprinnelige vannkjelen). Dette vil du ikke ha på bryggeriet, så brekk dem av og fjern dem. Da faller det ut noen bittesmå 'plastnåler' som operer på selve bryteren når bimetallet bøyer seg. Fjern disse også.
Til slutt kobler du jordledningen til selve vannkjelen på en eller annen måte. Hvis du bare kobler jord til et av skruefestene har du jordet selve metallkappa på elementet. Dette er jo isolert fra kjelen (silikonpakningen). Det vil riktignok være jording på kjelen via vannet, men jeg ville definitivt ha jordet selve kjelen også.
EDIT: Hvis godset i kjelen er veldig tynt, vil du få slark når du benytter silikonpakningen. Hele sulamitten er laget for en bestemt tykkelse på godset, skruelengdene også. Løsningen er å ta en plastskive, f.eks et gammelt bankkort, lag et 40mm hull i dette også og legg det på yttersiden av kjelen, over hullet for elementet. Nå kan du 'vrenge' silikonpakningen over både kanten på kjelen og plastkortet, og vips, godset er 'tykkere'.
 
Bra tips! Har operert ut pakningen, så den kommer jeg til å bruke.
Selve vannkokeren var av typen med separat power i en rund dings, så den hadde ikke noe kontaktpunkt for pc-powerledning.
Selve kjelen var tykk nok til at det ble tett :)
Når du skriver at jeg bør jorde selve kjelen, skal jeg da ta jord fra elementet og bort til kjelen, eller direkte i kjelen?
 
Ta jord fra hagen og rett i kjelen! ;D

Neida, det er samme hva du gjør bare den gulgrønne ledningen er koblet til kjelen. Samme om du tar den fra veggen eller fra den midterste kontakten på elementet. Cowboy-måten er å koble en 20-30 cm ledning til jord, avisolere den og sette kjelen oppå den. Da er kjelen jordet, men i det øyeblikket du løfter kjelen mister du jordinga. Det kan være skummelt hvis det er noe slags feil tilstede og/eller du ikke helt vet hva du gjør. Det som gjør det spesielt skummelt er at dette gjerne er i kontakt med vannkraner og desslike. Disse er pr.definisjon jord, sånn at hvis du tilfeldigvis kommer til å fungere som en ledning mellom krana/vannet/kjelen og en av fasene så er det kvelden!
Konklusjonen er: Fest jordinger godt, helst med skrueklemmer, gjerne på håndtaket på kjelen om nødvendig. Eller få sveist på en skruterminal el. lign.
 
madsun skrev:
Selve vannkokeren var av typen med separat power i en rund dings, så den hadde ikke noe kontaktpunkt for pc-powerledning.
Nei, ikke vannkokeren som sådan, men den plastdingsen som du fester elementet med. Stikker det ikke ut 3 flate stifter der?
 
de ja.. Humm, har nok kverket muligeten for de da jeg åpnet opp boksen som de satt i, spratt fjærer og kobberskinner. Fikk pumpa opp å kjøre idag, regner med å teste varmt til helgen. Varmeelementet skal kobles til et pt100 element og et ssr :)
 
Tilbake
Topp