Jomfrubrygger av pilsner, div spørsmål

Hei!
Jeg brygget min første pilsner i dag.
Kjøpte et sett fra den lokale bryggebutikken Vestbrygg (Vestbrygg Bjørnungen 5,2%).
Har endelig skaffet meg gjæringsskap (kjøleskap med stc-1000) så lever i troen på at dette skal gå fint.

Etter endt vasking sitter jeg igjen med noen spørsmål.
Settet fra Vestbrygg ville ha 25 liter etter kokeslutt.
Jeg brygget i 50L kjele med min Caso 3500W plate.
Da kokingen startet wattet jeg opp på 10 (Max styrke) og det fosskokte hele koketiden.

Spørsmål 1.
Frykter det fordampet en del da jeg endte opp med 17,5 liter i gjæringskaret. Burde jeg hatt mindre kok? Jeg fulgte tips fra Vestbrygg:
Meskevann = 6,5kg malt x 3l vann = 16,8 liter vann til mesking
Kokevolum = 28,5l (ifølge oppskrift)
Svinn = 0,8L/kg malt * 5,6 kg malt = 4,48l svinn.
Skyllevann = 28,5l - 4,48l = 16,2l​

Spørsmål 2.
Jeg traff spot on på SG, men OG var 1.052 isteden for 1.050 som var målet. Kan dette forklares ved at det ble 17,5 liter og ikke mer i gjæringskaret?​

Spørsmål 3.
Jeg fikk med to gjæringspakker (Saflager w-34/70 11,5gr). Rehydrerte den ene med "oppskrift" fra produsent (Link her). Så ikke den andre gjæringspakken før etter rehydreringen var godt i gang, så endte opp med å ikke bruke den. Burde jeg sprinklet den ene pakken i gjæringskaret etter å ha tilført den rehydrerte gjæren?​

Spørsmål 4.
Jeg er ganske så fersk i gamet, og har lest en del om lufting av vørter. Kan noen forklare meg hvordan dette gjøres, og når det gjøres(før/etter tilsetting av gjær)? Evnt linke til en tråd der dette blir forklart.​

Tross noen spørsmål og usikkerhet under bryggeprosessen gleder jeg meg til gjæringen er ferdig. Har isolert temp på stc-1000 med en sokk rett på gjæringskaret så har troen på at tempen skal holdes kontrollert.
Gleder meg til å smake hjemmebrygget pilsner i solsteiken når regnet viker. Slenger til slutt med et bilde av gjæringskaret i sitt rette element (litt skryt er vel lov?) :):beermug:
 

Vedlegg

  • Batch 5.jpg
    Batch 5.jpg
    57,8 KB · Sett: 100
Du må fort som berre det finne noke anna en glassplate I skapet ditt. Er ein som snakker av erfaring. Ganske trist å finne eit åpent kjøleskap og vørter over heile garasjegolvet.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Sist redigert:
Du må fort som berre det finne noke anna en glass plate I skapet ditt. Er ein som snakker av erfaring. Ganske trist å finne eit åpent kjøleskap og vørter over heile garasjegolvet.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Takk for tips! Skal kappe til noen planker ASAP
 
Ha i den andre pakken med gjær!!!! skapet står på 7 eller 19 grader ?

Da sprinkler jeg over med en gang.
Skapet står på 9 grader for øyeblikket (termometer på gjæringskar). Slingring på 0,3 grader og 3 minutter.
Tempen på Stc-1000 er det den måler der og da, så den jobber godt med kjøling for øyeblikket :)
 
Tilbake
Topp