Ettersøtning i gjærkaret?

Som batch nummer to har jeg gitt meg i kast med en klone-oppskrift av Theakston Old Peculier. Dette er en engelsk strong ale - skikkelig smaksbombe.
Jeg har sett noen svært ulike oppskrifter for dette ølet på nettet, men valgte å lage en krysning av de to all grain jeg fant på håndbryg.dk.
Jeg holdt likevel litt igjen på kandis, sukker og honning angitt i oppskriften, men gikk "all in" på dark crystal og sjokolademalt. Det var kanskje ikke så smart. Etter en uke i gjærbøtta smaker ølet temmelig beskt, bittert, og stout-aktig.
Gjæren gjorde seg ferdig på tre  døgn (OG 1068 til FG 1015)
Forrige batch med american IPA virket veldig mye søtere med samme FG. Dette ølet skal jo helst lagres i tre måneder før det er klart - men jeg er veldig usikker på hvilken vei jeg kan vente at ølet drar seg. Vil det gå seg til og bli avrundet og balansert av seg selv?
Nå vurderer jeg sterkt å hive noe hjelpende(?) oppi gjærbøtta for siste uka. Går det an å tilføre noe muscavado eller laktose før flasking som gjæren ikke straks vil spise opp?
Andre tips til hva jeg bør gjøre, eller la være å gjøre for å redde dette brygget?
moralske råd om å "lære seg å krabbe før en skal gå" og "følge oppskriften" - er det allerede for seint å gi....
 
Kandis, sukker eller honning som du droppet å ha i brygget, ville nok ikke gjort brygget søtere, men heller enda tørrere. sukker, kandis og honning er alle nesten 100% gjærbart.

Laktose er ikke gjærbart, mens muscavadosukker er vel ganske gjærbart.

Mesketemperatur og valg av gjær har ganske stor betydning for FG.

Smaken under gjæring og ved tapping er ikke den samme som etter noen måneder lagring. Mye av bitterhet og beiskheten kan forsvinne.

Jeg ville nok flasket ølet slik det er. Om du ønsker å tilsette noe for å øke søtheten kan du jo kanskje prøve det på halvparten?
 
Takk for oppklarende svar Kristoffer.
Satser da på at tid er det som må til for å få ølet i balanse.
Hadde uansett ikke kuttet søtsakene fullstendig - mer en halvering - men de er altså nå helt konvertert til alkohol,
Så - ikke helt bortkastet da . Får tro FG stopper rundt 1014 - så da finnes sødmen der matematisk sett -
Så satser jeg på at den gjør seg gjeldende i smaksbildet også etterhvert.
 
Tilbake
Topp