Får ikke Ingefærøl til å starte, for lav Ph?

Brølch

Norbrygg-medlem
Hei, er på ferie og gjør et stuntforsøk på Ingefærøl. Har laget en batch med ca 500 g revet ingefær, 2 kg sukker, 0.8 l appelsin/lime/sitron.
Men ikke søren om det vil starte.
Først med EC-1118 hydrert
Så på igjen etter et døgn med samme, men nå med starter som dura godt når den gikk i, og tilslutt i desperasjon hikk kveika i (Nygård orginal)
Ikke ett blupp!
Kan Ph bli for lav? Skal se om jeg får tak i
Noe å måle med, men er som sagt på ferietur...

Tips mottas med takk!
 
Hei, er på ferie og gjør et stuntforsøk på Ingefærøl. Har laget en batch med ca 500 g revet ingefær, 2 kg sukker, 0.8 l appelsin/lime/sitron.
Men ikke søren om det vil starte.
Først med EC-1118 hydrert
Så på igjen etter et døgn med samme, men nå med starter som dura godt når den gikk i, og tilslutt i desperasjon hikk kveika i (Nygård orginal)
Ikke ett blupp!
Kan Ph bli for lav? Skal se om jeg får tak i
Noe å måle med, men er som sagt på ferietur...

Tips mottas med takk!
Volum 17 l...
 
Brukte du kun sukker? gjærnæring?

Kan også godt hende det gjærer selv om du ikke hører no blupp
 
Jeg vet ikke hvor godt EC-1118 takler det, men du burde vel brukt gjærnæring i ingefærøl..?

men er du sikker på at dunken er tett?
 
Starter bør for øvrig settes på malt og ikke rent sukker
Dunken er tett, og ingen spor til fermentering oppi. Klar over at man bør bruke malt, men man tager hvad man haver, og det burde starte, spes når man bruker noe så heftig som orginalkveik.
Men er lav Ph noe som vil forhindre start?
 
Blir den lav nok så, men skulle være no problem hvis det kun er sitronsaft skulle jeg tro
 
Fikk tak på noe gjærnæring og malt nå, får lage ein liten booster med næring og fyre den opp med kveik før den går i
 
Åpna opp for å hente ut sample for pH, og da har det jaggu våkna nedider! Har stått i vannbad i natt på 35 grader, og nå har det utvikla seg til finn rull!
 

Vedlegg

  • Screenshot_20230716_135438_Gallery.jpg
    Screenshot_20230716_135438_Gallery.jpg
    1,3 MB · Sett: 21
  • Screenshot_20230716_135404_Gallery.jpg
    Screenshot_20230716_135404_Gallery.jpg
    1,4 MB · Sett: 21
Tilbake
Topp