Fatet lekker:(

Jeg har et fat med pils som står til lagring som jeg satte med 1,5 bar, men i løpet av to døgn er trykket borte. Det samme skjer hver gang jeg prøver, det er lekk.

Så hva er da den beste måten for å flytte ølet over til et annet fat på? Hevert, eller er det mulig å koble til et annet fat å tappe direkte over fra utventil til utventil?? Det er minimalt med co2 i ølet

Mvh Thomas :)

Hvis du har et fat med øl og uten kullsyrer vil hvis du bare setter trykk på det og kobler fra bli fritt for trykk fordi ølet tar til seg Co2, det er ikke her det ligger ?

Hvis du har et fat med øl og uten kullsyrer vil hvis du bare setter trykk på det og kobler fra bli fritt for trykk fordi ølet tar til seg CO₂, det er ikke her det ligger ?

Har en liten skvank co2 igjen, så jeg lar det stå tilkoblet med 1,5 bar, så får vi se om flaska tømmes eller ei.

Takk for råd:)

Det står kaldt, 2-3 grader. Men jeg tror nok forslaget ditt kan stemme, Oddvar. For det er jo bare ca 1/2 liter toppspace i fatet, og når jeg setter 1,5 bar på fatet og kobler fra, så svelger jo ølet det trykket etter en liten stund, ikke sant?

Dessuten så kjørte jeg 2 bar i det for å se etter lakasjer med såpevann, og jeg fant ingen :jaha:

Hadde temperaturen vært høyere kunne det vert lekasje istedet, oppløsling av Co2 går saktere da, men du har fått svaret.
Skal du ha ferdi øl til helga bør du stte på trykk ett par ganger i  døgnet eller hele tiden.

Tilbake
Topp