Fått meg ny hobby! :)

Heisann! Kar på 24 år for tiden bosatt i Stange. Har brygget i noen få mnd nå, kjøpt et BIAB sett og har nå en dunkelweissen, red ale og oktoberfest under beltet, der dunkelweissen smakte drit, red ale ble ok, og oktoberfesten smakte veldig godt :) Skal igang med å utvide i fra BIAB til HERMS, kanskje pc-styrt, så får oppdatere underveis hvis byggingen blir sukseessfull :)

Elsker alt øl som kommer fra england/irland så hvis noen sitter på gode stout, porter, bitter oppskrifter etc fyr løs jeg vil brygge dem alle :)
 
Hedmarking? Det er vel fortsatt ølfestival i Hamar hvert år enda? I tillegg til music festen?
Høres ut som du skal bygge 3 kjele system. Til det kan jeg tipse deg at kokekjelen må være 1/3 del større enn det to andre kjelene. Lett å glemme når man skal kjøpe kjeler
 
Hedmarkinger skal nå alltid gå til ytterligheter:p. Men det kan det jo komme mye godt ut av - godt øl også;).

Jeg går inn i år 2 i min private bryggertidsregning nå, og begynner å få sans for BIAB. Tror dette blir et år med mange BIAB-brygg. Enkelt - og jeg ser ikke at det på noen måte er undelegent når det gjelder å produsere kvalitetsøl. Startet med å herje verre med kontinuerlig sirkulering og kontinuerlig skylling, men har endt med no sparge - og ser biab som et veldig greit supplement. Men for all del; et HERMS-anlegg er sikkert gøy:).
 
Sist redigert:
Hm, hadde ikke tenkt på at kokekjelen skulle være større. Har en 36L kjele og tenkte kjøpe 34L igloo boks, men ved å sirkulere vann ifra kokekjelen og gjennom meskeboks og tilbake kontinuerlig, og avslutte med å tømme meskeboks og til kokekjelen, kan jeg ikke få til dette ved hjelp av kun 2 kjeler?
 
Hm, hadde ikke tenkt på at kokekjelen skulle være større. Har en 36L kjele og tenkte kjøpe 34L igloo boks, men ved å sirkulere vann ifra kokekjelen og gjennom meskeboks og tilbake kontinuerlig, og avslutte med å tømme meskeboks og til kokekjelen, kan jeg ikke få til dette ved hjelp av kun 2 kjeler?
Hvordan har du tenkt å varme skyllevann?
 
Tenker å varme opp vann i 36L kjelen min. Sender dette deretter inn i kjøleboksen min, 34L. Har i malt og rører godt med skjea mi :). Fortsetter med at jeg starter sirkulasjon der jeg vil ha en liten beholder jeg skal bygge til varmeveksler. Størrelsen på denne blir alt ifra 2L-10L. Varmt vann vil her styre temperaturen i varmeveksleren. Sirkulasjonen starter: vørter vil pumpes ut fra kjøleboks og inn i en kobberspiral, vørteren tar opp varme fra varmeveksler og sendes tilbake til kjøleboksen der hvor den sprer seg ut ifra toppen på boksen i en Skyllevannsinnretning jeg skal bygge av kobber :) Dette vil pågå helt til meskingsprosessen er ferdig. Da det gjøres klart til koking vil jeg rett og slett bare koble fra slangen inn til varmeveksleren og kjøre denn inn i toppen av 36L kjelen min, pumpe over all vørter og koke :) Vill deretter tappe ifra min 36L kjele rett ut i bunn via en motstrømskjøler og rett i gjæringsdunken :) Klappet og klart. Dette var da tanken min om hvordan jeg skal gjøre dette. Håper jeg forklarte meg greit. Ser noen problemer ved denne metoden? Tror ikke det er mangler i beskrivelsen min, still gjerne spørsmål ;)
 
Si fra hvis du er hypp på litt bryggeselskap en gang. Jeg har netopp emigrert til Hamar. Nesten så jeg savner (not) det å ha motvind samme hvilken vei man syklet over stangebrua på barneskolen. Har sikkert et tips og triks eller to på lur hvis du skal bygge noe artig.
 
Og: Jeg har HERMS-anlegg og har like store kjeler. Jeg skulle gjerne hatt litt større meskekjel... Ikke kokekjel...
 
Mulig å få noen info om oppsettet ditt in en PM Storstad? evt. bilder og forklaringer :) Har ikke bygget enda, er i siste liten av innkjøpsfasen nå :)
 
Mulig å få noen info om oppsettet ditt in en PM Storstad? evt. bilder og forklaringer :) Har ikke bygget enda, er i siste liten av innkjøpsfasen nå :)
Hei! Jepp, kan gjøre det, men er på hytta nå så får ikke sendt bilder med iphone(ikke så vidt jeg får til i alle fall..)

Sender bilder til deg nå på PM.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp