• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Solgt/Kjøpt Fellesbestilling på iSpindel (Bergen)

TL;DR: iSpindel, Bergen, billig, litt nybrottsvei med risiko for forsinkelser og variable kostnader.

Ser denne iSpindel greia er ganske populær her, og etter å ha bygget to ser eg flere svakheter med prosjektet, som er et direkte resultat av at det bygges med tilgjengelige byggestener. De meste er mulig å modifisere men det tar veldig lang tid og krever en del presisjon.

Den største svakheten er at det er ingen overopphetingsbeskyttelse på batteriet som er i bruk, og selv om det er beskyttelse mot overopplading, underutlading (for dårlig), korsluttning og slike ting på et elektrisk nivå kan fortsatt cellen skades av andre faktorer som vil kunne føre til at den svikter selv med elektrisk beskyttelse, og her er faren for omfattende skader reel.

Min plan er å lage et ferdig krestkort, som antagelig vil kreve at kontakter og wifi modul monteres i Norge for å få prisen så lav som mulig. De som ikkje ønsker eller kan gjøre den loddingen kan donere en øl til iSpindel fyren (€3 kanskje?) og så fikser eg lodding. Kalibrering gjøres av den enkelte, eller vi kan prøve å gjøre det i plenum om noen kan stille med lokale.

Gitt at dette ikkje er noe eg gjør for å tjene penger, men spre kost av frakt og høste fruktene av å bestille i litt volum håper eg å begrense dette til 20, 40 eller 60 enheter som kan hentes i Bergen. Lisensen til iSpindel tillater ikkje salg, og salg ville antagelg vært i strid med patenten til Tilt. I tråd med retningslinjene til forumet, lisenser og patenter er dette kun snakk om å fordele kostnader til privat bruk, og før vi lukker deltagelse og bestiller vil fullstendig oversikt over kjøp og levrandører publiseres for åpenhet. Er det interesse for 39 sett kjører vi de 20 første osv.

Vanskelig å gi en eksakt pris da det vil variere litt med antall, men det eg har sett på er
- €24 for 20stk kapslinger
- $75 for 10stk kretskort, wifi modul, plugger og kabler.
- Batterier har eg ikkje studert i detalj, men regner med $4-8/stk (har noen nesten nye celler for hånd til ca €3/stk)
- 30kr for 3d printet del har eg ikkje vurdert hva som er kostpris, men eg trur det er god margin til å sei at 30-40kr/stk eller mindre dekker plast/slitasje/nedskrivning/etc. Vanskelig å vise til kostpris, men skal spikre et tall før før 7. februar, om noen har inspill eller vil printe selv kan vi diskutere i tråden. Ref link til Berge Bibliotek to poster ned.

For å ha margin til uforutsette problemer (eller nye moms regler) vil eg at de som ønsker å delta tar høyde for en pris opp i mot 300kr, men at målet er å komme under 200kr.

Konkrete endringer eg har tenkt å gjøre er:
Endre ladestrøm styrken til TP4056 kretsen for å øke levetiden på batteriene
Legge til temperatursensor til TP4056 får å forhindre skade på batteri under lading
Heve grense for overutlading til 2.9v istedenfor 2.4v som er litt for lavt med standard iSpindel
Endre spenning til 3.0v og lavere hvilestrøm for lengre driftstid
Opsjon for større antenne
Alt på ett kort
Kun 1 usb port

Det er et bonus mål å lage dette kortet så smalt at det passer i WhiteLabs gjær rør, men det krever et annet og lettere batteri, og redesign av plastdelen, men desverre ikkje noe enkelt kan teste før eg har kort og batteri for å teste oppdrift og at det flyter i rett vinkel etc.

Fys løs med spørsmål og kommentarer, eg tenker at 7. februar er siste frist om det ikkje er fullt før den tid. Levering vil være begynnelsen av mars eller midten av april, eg vil holde to avstemninger, en for å velge om vi skal kjøre en bestilling, eller om vi skal ta en prøve batch (som reduserer risikoen for feil, men fort tar 3-4 uker ekstra). Og en på type frakt/tid vi skal benytte ekspress levering koster mer, men er jo raskere. Eg pleier foretrekke $7/20-30 dager fremfor $40/2-3 dager, men dette blir en demokratisk prosess gitt det skal fordeles på alle.

Om noen har forslag til forbedringer i designet utover endringene eg tenker å innføre så lytter eg øre selvsagt. Ihht lisensen til iSpindel kan eg ikkje publisere endringene mine, men i ånden av åpent design vil eg sende filene til Samuel Lang aka universam1 som får vurdere å publisere det under iSpindel prosjektet eller ei.

Link til prosjektet dette baserer seg på:
universam1/iSpindel
 
Sist redigert:
Kom på å ha lest at biblioteket i Bergen tilbyr 3d-print til 10 kr pr 10 gram som en model for selvkost. Så da setter eg prisen på den 3d-print delen til 30 kr siden den kommer på 33 gram før evt tilpassinger til kapslingene eg ikkje har mottatt enda. Men passer bra med opprinnelig estimat på 30-40kr, krysse fingra for at resten også går etter planen..
ref Utstyr - og prisliste — Bergen Offentlige Bibliotek

Har ikkje tatt endelig besluttning om USB-TTL krets skal tas med, den minste utgaven koster mer hos JLCPCB som er tenkt produsent og den store utgaven tar stor plass. Om noen har sterke meninger for eller mot lutter eg øre, men heller mot at dette er "produksjons utgave" og at initiell flashing kan gjøres i bed-of-nails og med wifi etterpå. (Eg flasher og sjekker at alle virker uansett i denne omgang).

Ellers er det bare den planlagte regulatoren eg ikkje har fått testa nå, men ser allerede forbedringer i hvilestrøm. Så trur dette kan bli bra om det er interesse for det.

Trådløs lading er også på tegnebrettet, faller antagelig i samme kategori som WhiteLabs, men om det funker vil folk kunne fikse det selv med en $4-5 standard Qi mottager fra AliExpress/eBay/etc og bruke en standard Qi lader om en har dette fra før.
 
Sist redigert:
Er det den samme du planlegger endring på?
Nei, det ser ut til å benytte akkurat samme modulene som den opprinnelige versjonen, så er det omtrent like mye jobb å modifisere ladekretsen for å få støtte for temperaturbeeskyttelse og Wemos D1 mini kortet for å spare litt strøm etc.

Kan se et issue på github hvordan eg modifiserte lademodulen f.ex. er litt plukk å kutte baner og lodde.
Thermal protection (how to add) · Issue #335 · universam1/iSpindel

Eg tenker mer i rettning av å få selve ladebrikken og aksellerometer med støttekomponenter overflatemontert direkte på PCB med litt endringer (bare en kladd som er horribelt auto routet, men brukte til å få estimat fra JLCPCB)
upload_2020-1-25_12-59-24.png

Bildet her viser lademodulen like etter den begynner å lade batteri, nesten 60C og dette er i fri luft ikkje i en kapsling. (Edit: Mulig dette er dels pga billige moduler fra kina ikkja altid har originale komponenter)
upload_2020-1-25_12-47-54.png

Neste bilde er samme kretsen hvor ladestrømmen er redusert for å få ned temperaturen på kretsen. (Dette er tilleggsproblematikk til at modulen ikkje har temperaturovervåkning av batteriet). 25C under samme forhold, det tar riktig nok noen timer å lade batteriet, men det er bra for både folk og fe.
upload_2020-1-25_12-49-58.png
 
Sist redigert:
Jeg har kjøpt inn 50 sett til et kurs jeg planlegger for Norbrygg Oslo i løpet av året.
Litt OT, men om du har kjøpt modulene må du gjerne sammenligne de ihht denne posten Cheap USB LiPo charger notes | Jim's Projects er antagelig vrient å få ekte vare via de "vanlige" kanalene fra Kina (AliExpress/eBay/osv) det trenger ikkje være et problem, men det kan fort være derfor eg oppdaget at det var behov for overopphetelsesbeskyttelse.

Edit: Glemte posten som faktisk tar for seg problemet, ikkje bare identifiseringen
Koepi's Blog: Beware of fake/cloned TP4056 LiIon charger ICs
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp