Fermentis SafAle LA-01

Dette høres spennende ut, men er du ikke redd for å ende opp med en veldig søt vørt når sukkeret ikke blir omdannet? Hvordan tenker du å karbonere det?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Den er bare tilgjengelig i store pakninger foreløpig. Og man må pasteurisere ølet etter tapping. Ikke så interessant for hjemmebryggere...?
 
Store pakker lar seg jo løse med vakuumpakker.

Kan se for meg at man får et øl med mye gjenværende sukker, som ellers er gjærbart. Men har vært interessert i å lage lett-øl/«alkoholfri» øl en stund, som faktisk er godt.

Karbonering må vel løses med egen gjær egnet for dette.
 
Store pakker lar seg jo løse med vakuumpakker.

Kan se for meg at man får et øl med mye gjenværende sukker, som ellers er gjærbart. Men har vært interessert i å lage lett-øl/«alkoholfri» øl en stund, som faktisk er godt.

Karbonering må vel løses med egen gjær egnet for dette.

Du bør tvangskabonere det. Altså fat. Sukker kan kicke opp en del som setter prosesser i gang.

Jeg har selv en gang prøvd å fordampe vekk alkohol, og resultatet ble ganske dårlig. Altså, så og si alkoholfritt, men smaken var pyton. Smakte vørterøl.

Hadde jeg prøvd på lav abv øl igjen nå, så ville jeg gått for veldig lav OG og maksimere fylde og smak.
 
Karbonering må vel løses med egen gjær egnet for dette.

Det tror jeg funker svært dårlig. En annen gjærstamme vil spise alt sukker og ende om med en "vanlig" øl. Bortsett fra at hvis det skjer på flasken blir det spennende bomber etter 2-4 dager.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
.
Jeg har selv en gang prøvd å fordampe vekk alkohol, og resultatet ble ganske dårlig. Altså, så og si alkoholfritt, men smaken var pyton. Smakte vørterøl.

Hadde jeg prøvd på lav abv øl igjen nå, så ville jeg gått for veldig lav OG og maksimere fylde og smak.

Jeg får til en juleøl Bock med 3,5% som har god fylde. Men jeg skulle gjerne greid å fordampe bort på et ellers tørt og fint øl.

Hvordan gikk du frem for å fordampe alkoholen og hvordan puk smakte det? (Det beste man kan gjøre med feil er å lære av dem)

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Jeg får til en juleøl Bock med 3,5% som har god fylde. Men jeg skulle gjerne greid å fordampe bort på et ellers tørt og fint øl.

Hvordan gikk du frem for å fordampe alkoholen og hvordan puk smakte det? (Det beste man kan gjøre med feil er å lære av dem)

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Jeg tappet så forsiktig jeg kunne i en kjele og skrudde opp tempen og holdt den på 82 grader. Smakte senere, og det var ikke bra. Prosessen kunne selvsag vært gjort mye bedre, men smaken var vørterøl.
 
Tilbake
Topp