Fermentis Safbrew BE-256 (tidligere Abbaye)

Brygga ein NØ god Jul 2012, under flasking lukta det ikkje utprega belgisk. Men det kan vel ha litt med gjæringstemp å gjera (?) . Konservative 19,5C i under heile stormgjæringa. Har ikkje fått smakt på det ferdige ølet enda.
 
Brygga ein NØ god Jul 2012, under flasking lukta det ikkje utprega belgisk. Men det kan vel ha litt med gjæringstemp å gjera (?) . Konservative 19,5C i under heile stormgjæringa. Har ikkje fått smakt på det ferdige ølet enda.
Kan bekrefte at ved rundt 20C produseres ikke mye estere.
 
Minirapport:
Belgisk dubbel:
Oppskrift:
------------
Amt Name Type # %/IBU
3,50 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 1 69,2 %
0,30 kg Munich Malt - 10L (19,7 EBC) Grain 2 5,9 %
0,23 kg Aromatic Malt (51,2 EBC) Grain 3 4,5 %
0,23 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain 4 4,5 %
0,23 kg Special B Malt (354,6 EBC) Grain 5 4,5 %
29,14 g East Kent Goldings (EKG) [5,70 %] - Boil Hop 6 20,0 IBUs
1,0 pkg SafBrew Abbaye 7 -
0,34 kg Candi Sugar, Dark (541,8 EBC) Sugar 8 6,7 %
0,23 kg Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) Sugar 9 4,5 %


Pitchet 1 pakke rehydrert Safale Abbaye.
Stått 2 uker på primær, 1 uke karbonering med fruktose til 2.5vol, til nå lagret i 2 uker.
OG: 1063
FG: 1005!
Åpenbart mesket for lavt, ca 66 grader og bommet med sukkertilsettning. Men, det viktigste var gjæren som.
Siden det er en dubbel ønsket jeg å tone ned esterpreget som belgisk gjær kan gi ved høye
temperaturer, lot det stå flatt på 20 grader i 2 uker.
Resultatet er et øl med noe fusel i både nese og smak. Svak aroma av banan og noe krydder, antydning til frukt og noe vanilje (sistnevnte
kan like gjerne være fra candi sukkeret). For tynn kropp til dobbel. Karbinert med fruktose til 2.5 vol.
Vanskelig å si noe sikkert, men aromakomponentene som er tilstedet tyder på at en rettferdig sammenlikning kan være wlp500/530.
Vanskelig å være helt sikker på all aroma siden både special b og hjemmelaget mørkt candisukker også kan produsere noen av de
samme aromaene. Foreløpig er ølet en fiasko, men er spent på hva videre lagring kan frembringe.
Anbefalt temperatur av Safale er 15-20C°C, men man kan bevege seg fra 12-25°C. For et mer markant esterpreg
ville jeg forsøkt høyere temperatur, muligens startet lavere for så rampe meg oppover.
 
Hm, jeg får mer plomme og pære fra WLP530, ingen banan. Men jeg pleier å gjære den ganske kaldt. WLP500 har jeg ikke prøvd.
 
jeg har akkurat laget en belgisk golden ale med denne gjæren etter anbefaling fra bryggselv. jeg har ølet på dunken nå så jeg vet ikke om smak. men den var i alle fall en god og rask gjær. fikk skikkelig stormgjæring relativt raskt. foreløpig er jeg godt fornøyd med denne gjærens egenskaper.
 
Flere grunner:
1. Fuselalkohol. Kan riktignok glattes noe ut over tid men tviler
2. Altfor tørr til en dubbel (1005)
3. Hjemmelagd candisirup er foreløpig altfor røff i smaken

Ølet trenger mer lagring, så får se rundt jul :)
 
Med blir det ikke vanskelig å gjære lavere for å redusere fusel og høyere for å få frem estere?
Hvordan vil temperatur/tid kurven se ut?
Har ett par pakker jeg tenkte jeg skulle prøve i en St. Sunniva trippel.
Vart ikke fornøyd med T-58 som jeg brukte sist. Men så glemte jeg at den har lang lagringstid og ble derfor gitt bort til de som sa den var god.
 
Hmm... veldig i tvil på om jeg skal bruke denne. Virker ikke til å være konsensus på nett på om dette er en ok gjær for Belgiere.
 
vel.. jeg brukte som nevnt denne nå og er veldig fornøyd med utgjæringen.. rask og god gjær. smak vet jeg ikke noe om enda men bryggselv anbefalte denne til belgisk fremfor S-33 som jeg egentlig ville bruke
 
Med blir det ikke vanskelig å gjære lavere for å redusere fusel og høyere for å få frem estere?
Hvordan vil temperatur/tid kurven se ut?
Har ett par pakker jeg tenkte jeg skulle prøve i en St. Sunniva trippel.
Vart ikke fornøyd med T-58 som jeg brukte sist. Men så glemte jeg at den har lang lagringstid og ble derfor gitt bort til de som sa den var god.
Jeg har tidligere brukt T58 til trippel og ble godt fornøyd. Har en pakke til med Abbaye som skal få bryne seg på en trippel ala St. Feuillen
Ellers har du et poeng i forhold til fusel / estere, må bare forskes på for å finne en fin temperaturkurve. Man kan kanskje forsiktig si at den ikke egner seg til 20 grader flatt :)
 
Et annet alternativ kan være Mangrove Jack's M27 Belgian Ale yeast. Den skal ifg produsenten gjæres på mellom 26 og 32 grader så tipper den egner seg til type Saison
 
Hmm... veldig i tvil på om jeg skal bruke denne. Virker ikke til å være konsensus på nett på om dette er en ok gjær for Belgiere.

jeg har i kveld testet første flaske med min belgian blonde ale hvor jeg bruke abbaye. ølen er veldig god og jeg er meget fornøyd. men, den er ikke veldig belgisk... jeg liker ikke den øl med veldig belgisk smak så jeg er godt fornøyd... men søker du det så tror jeg dette er feil gjær
 
Er det noen som har noen erfaringer å dele rundt denne gjæren ? Har prøvd å søke litt men fant bare en tråd fra ifjor som ikke ga meg så mye info
 
Brygga en saisonlignende sak, smaker ålreit men ikke saison, lukta fis lenge, og trengte lang tid på flaske. Gjærer godt ut og gir ett slags krydderaktig, fruktgodteripreg, i alle fall til meg. Gjæra fra 15 grader til 23 iløpet av en treukersperiode. Denne var på 7%.

Har ikke tempstyring men to rom med veldig stabil temp, så disse jeg går ut ifra tempessig.
 
Tilbake
Topp