Fermzilla/Fermentausaurus - tørrhumling

thomaslm

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg har laget endel NEIPA på min gode fermentausaurus, men når jeg tørrhumler benytter jeg meg av humlepose fordi jeg ikke har anledning til å cold crashe ølet og jeg antar om jeg ikke kan cold crashe ølet så vil jeg ikke greie å tappe det på grunn av at det vil gå tett i overføringen. Noen som har erfaring med dette? Vil det være mulig å tørrhumle uten cold å cold crashe i en fermentausaurus/fermzilla?
 
Jeg vil si nei, jeg har virkelig slitt med tette poster under lukka overføring nettopp pga tørrhumling uten kald kræsj. Det du kan prøve, har ikke gjort det selv dog, er å bruke et filter på flyteballer.

Som denne.
 
De siste gangene jeg har brygget med AllRounder, har jeg selv slitt selv med det filteret som ble nevnt i forrige post. Har ikke mulighet til CC i den beholderen, og bruker et humlefilter, men likevel blir det tett som vist på bildet under.

5107F092-A124-49CC-A606-B5A8B2C598B9.jpeg

Gjærer under trykk som gjør at det frigjøres en del CO2 og dette virvler en del opp. Må kanskje droppe trykkgjæring - eller noen som har andre tips? Blir jo ikke særlig oksygenfritt / hygienisk når man må slippe ut alt trykket, rense filteret underveis 2 ganger…
 
De siste gangene jeg har brygget med AllRounder, har jeg selv slitt selv med det filteret som ble nevnt i forrige post. Har ikke mulighet til CC i den beholderen, og bruker et humlefilter, men likevel blir det tett som vist på bildet under.

Vis vedlegget 57750

Gjærer under trykk som gjør at det frigjøres en del CO2 og dette virvler en del opp. Må kanskje droppe trykkgjæring - eller noen som har andre tips? Blir jo ikke særlig oksygenfritt / hygienisk når man må slippe ut alt trykket, rense filteret underveis 2 ganger…
Hva med å droppe filter og heller bare cold-crashe?
 
Hva med å droppe filter og heller bare cold-crashe?
Ja - skal testes neste gang. Har et lite kjøleskap som har plass til Kegmenter. Akkurat denne gangen var Kegmenter allerede planlagt til en batch Meksikansk Lager. Men hvorfor tenker du å droppe filter når du Cold Crasher? Gjør det noen skade - skal jo i teorien ikke få med noe særlig da. Kanskje gjøre test med og uten.
 
Ja - skal testes neste gang. Har et lite kjøleskap som har plass til Kegmenter. Akkurat denne gangen var Kegmenter allerede planlagt til en batch Meksikansk Lager. Men hvorfor tenker du å droppe filter når du Cold Crasher? Gjør det noen skade - skal jo i teorien ikke få med noe særlig da. Kanskje gjøre test med og uten.
Jeg har ingen erfaring med filter. Men har heller aldri savnet det. Det har uansett vært klart på toppen. Har du lagt merke til om det eventuelt bare er filteret som har vært en "magnet" for partikler?
 
Tilbake
Topp