• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Fersk honning selges

Hei,

Jeg holder en halvtimes tid utenfor Oslo og driver med litt bier på si. Som jeg skrev i introduksjonstråden min så tenkte jeg å bruke en del av den honningen til å brygge litt mjød ut over høsten. Jeg ser av tidligere tråder om mjød at en del har ønsket å få tak i honning billigere enn fra butikk siden det går en del til bryggingen. Så dersom noen andre ønsker å sette mjød på sensommeren tar jeg i mot bestillinger på honning.

Mine bier skal høstes i starten av august, så rundt 10. august kommer varene til å være klare. Dersom det er ønskelig kan honningen hentes mens den fortsatt er i flytende form eller man kan vente til den har smørekonsistensen man er vant med fra butikken. Honningen kommer i hovedsak fra frukt- og bær-blomster på gården kubene står, men det er som kjent vanskelig å bestemme hvilke blomster biene skal fly til. Mest villbringebær, men også en del eple, rips og solbær henter de nektar fra. Dette er det man kaller sommerhonning (i motsetning til lynghonning), men den har noe mer smak av bær enn det man får i butikk.

Jeg tenkte meg en pris på 100 kroner kiloen for under 5 kilo, og 80 kroner kiloen dersom man bestiller mer enn 5 kilo.
 
Jeg holder til på Ås (Østfoldsiden), så da blir det en av de andre halvtimene ut fra Oslo :)

Jeg er i Oslo stort sett hver dag for jobb så jeg kan også ta med honning inn dit om det gjør det enklere.
 
Hei,

Da er honningen i hus og i løpet av den neste uken skal den slynges, røres og tappes. Sender i neste uke PM til alle som har bestilt for å avtale levering. Om noen flere vil ha er det mer til salgs :)

Nyslynget honning er tyntflytende, men må brukes raskt ellers vil den krystallisere seg og det dannes små sukkerklumper i honningen. Jeg har ikke brukt det til brygging selv så jeg kan ikke si hvordan det vil gå når man setter mjød. Om ingen har erfaringer med det, anbefaler jeg å vente til honningen er ferdig rørt. Det tar ca en uke ekstra.
 
Hei OleM. Har du Honning med ramme ( ikke slynget enda )? sommer eller lyng? Jeg trenger det...
 
Tilbake
Topp