Filter av øl ønskes leid (litt nødsituasjon)

Hei! Jeg skal servere øl I bryllup til helga (13 juli), og har nok fått for mye tørrhumle med i fatene, så det klogger seg. Trenger noe som kan filtrere ut humle (filter) mellom to corneliusfat. Sokner til Kristiansund, nærmere bestemt Frei. Jeg kommer å henter:)
 
Ok, og kutte? For det samme vil vel skje igjen?
Tror det er løsninga, som du skreiv i en annen tråd. Jeg ville ha kappa det en god centimeter, satt det så kaldt som mulig til like før du skal ha det med i bryllupet, og stikk så om ølet ved lukket overføring under trykk til et annet purget fat. Ville også ha åpna ball locken og rengjort den. Kan være at der er tett hvis du tappa til fatet gjennom den og det var mye humle som ble med over, da henger det seg fast i fjæra inni der.
 
Hei! Jeg skal servere øl I bryllup til helga (13 juli), og har nok fått for mye tørrhumle med i fatene, så det klogger seg. Trenger noe som kan filtrere ut humle (filter) mellom to corneliusfat. Sokner til Kristiansund, nærmere bestemt Frei. Jeg kommer å henter:)
Har du flere fat? Blås gjennom stigerøret , med gass om det går. Sett kaldt. La bunnfelle. Overfør til nytt fat.
 
Tror det er løsninga, som du skreiv i en annen tråd. Jeg ville ha kappa det en god centimeter, satt det så kaldt som mulig til like før du skal ha det med i bryllupet, og stikk så om ølet ved lukket overføring under trykk til et annet purget fat. Ville også ha åpna ball locken og rengjort den. Kan være at der er tett hvis du tappa til fatet gjennom den og det var mye humle som ble med over, da henger det seg fast i fjæra inni
Ja, så ball locken ble klogga! Gir dette et forsøk. Da blir kanskje humla filter for humla, på samme måte som malt filtrerer malt i en maltseng, verdens beste seng!
 
Blås co2 gjennom øl ut. Legg på siden (liggende) med øl ut ventilen øverst og co2 nederst, og vent to-tre timer.
Press over i nytt fat liggende. Når det presses co2 ut, hever du fatet fem cm til du på nytt hører co2. Gjenta. Alt gjøres sakte.

Alternativt trill fatet fem cm hver gang du hører co2 helt til øl ut er nederst.
 
Tilbake
Topp