Filtrering av mesk/vørter

HåvardK

Norbrygg-medlem
Prøver til stadighet å forbedre bryggeprosessen min på forskjellige måter. Etter at jeg relativt nylig har tatt i bruk ny mesketank (igloo), sliter jeg med at mesken/vørteren blir i overkant uklar. Jeg ser at jeg sikkert kan bruke mer tid på å sirkulere for å få maltsenga til å sette seg før jeg begynner å tappe, så jeg skal prøve å være mer tålmodig på dette området framover. Så registrerer jeg at noen bruker risskall for å hindre stuck mash - men jeg vet ikke om evt tilsetning av dette fører til klarere brygg? I tillegg er jeg usikker på mengden ved slik tilsetning.
Det jeg mest av alt lurer på, er om det finnes en eller flere lure måter å filtrere væsken på ved tapping. Jeg har f eks tenkt på å knyte på en humlepose på enden av tappeslangen; alternativt få montert en tesil e.l. Vil dette fungere, og/eller har det noen ulemper? Vil jo ikke at sukkerstoffene eller andre smakskomponenter skal filtreres vekk...

Du trenger veldig finmasket filter for å få bort uklarhet og smak. Som hjemmebrygger er det stort sett i maltsengen dette skjer. Risskall lager kanaler for å hindre stuck mash. Dette vil i så tilfeller filtrere mindre. Mengden avhenger av din redsel for stuck mash. Behovet øker med bla hvete og noen andre tilsetninger som ofte går i oppløsning.
Tilsetning av klarningsmiddel vil hjelpe

Du trenger veldig finmasket filter for å få bort uklarhet og smak. Som hjemmebrygger er det stort sett i maltsengen dette skjer. Risskall lager kanaler for å hindre stuck mash. Dette vil i så tilfeller filtrere mindre. Mengden avhenger av din redsel for stuck mash. Behovet øker med bla hvete og noen andre tilsetninger som ofte går i oppløsning.
Tilsetning av klarningsmiddel vil hjelpe
OK. Jeg vil vel ikke at maltsenga skal filtrere mindre, heller mer - eller mener du at den slipper ut mer og dermed øker effektiviteten? Slet med stuck mash på de to første bryggene, men har fått orden på dette nå.
Klarningsmiddel ser jeg for meg som en løsning, og har prøvd med gelatin i siste brygg. Finnes det andre gode tips her, gjerne med mengde, når det skal tilsettes osv?

Jeg tror du skal se på andre faktorer enn risskall mht effektivitet. Vil på generelt grunnlag si at effektivitet er lite å bry seg om når du nå tester nytt utstyr. Bruk 20,- ekstra i basemalt, så treffer du målene dine.
Klarningsmiddel / Irish Moss / ol kan brukes i flere av bryggestegene. Det viktigste er klart øl på flaske/fat

Ser at jeg er litt lite tydelig når jeg stiller spørsmål; beklager dette. Jeg er ikke så opptatt av effektivitet, og legger derfor på 10-15% malt på ifht oppskriftene når jeg bestiller. Videre bruker jeg Irish Moss i kok, men syns ikke dette gir ønsket effekt. Skal prøve Protafloc nå, og har lest meg opp på ulike klarningsmidler til bruk i ulike deler av prosessen nå i mine første timer av ferien ;-)

Ligger på solseng selv. Vi får skylle på varmen
8cbd925a269608355799ed3351ff4e23.jpg

Sist redigert:
Sitter på toget til Tr.heim og har good tid, klar som en langtidslagret pils;)

Som msevland skriver, det beste filtret som gir deg klar vørter er maltsengen. Er mest mulig klar vørter et mål må du resirkulere mere før tapping. Når det er sagt er det ikke noen sammenheng mellom klar vørter og klart øl.

Du skriver at du er opptatt av klart øl (bruk av gelatin etc.) Hvis du ikke er fornøyd med hvordan ølet klarner, trenger du å se på andre sider av prosessen din enn mest mulig klar vørter.

Du må isåfall prøve å finne ut hva det er som gjør ølet uklart. Det kan være
  1. Mangel på tid,kjølig lagring. Øl framstilt med en god bryggeprosess blir klart gitt nok tid
  2. Proteiner som ikke bunnfeller,kjøletåke
  3. Gjær/tanniner/proteiner som ikke bunnfeller (gi det nok tid eller bruk klarningsmidler som isingglass/gelatin). Vurder å bruke en gjær som flokkulerer bedre hvis det er gjær relatert.
  4. Ukonvertert stivelse fra meskingen
  5. Polyfenoler pga. mye humle/tørrhumling, kanskje best å la de være pga. klarningsmidler også kan strippe noe smak fra humlen, og smaken på ølet er godt uansett. La humlebomben være i fred?
  6. For høy pH i mesk kan gi dårlig cold break med påfølgende problemer med uklart øl,kjøletåke
  7. Villgjær og bakterier, biologiske årsaker. Kan ikke korrigeres, ølet er dumpekandidat
Ovenstående er relatert til bryggeprosessen og de rettes best opp med å forbedre denne.

Selv bruker jeg nå sjelden/aldri andre klarningsmidler enn protafloc i kok, men det er klart at dersom jeg skulle servere et krystallklart øl raskt etter tapping ville jeg brukt isinglass dersom jeg ikke hadde mulighet til å cold crashe ølet, ev. gelatin dersom å senke temp på ølet til under 10 grader var en opsjon.

1) ev i kombinasjon med klarningsmiddel burde gi klart øl. Hvis ikke må du som sagt se på bryggeprosessen din, og uklart øl har liten sammenheng med uklar vørter, de som brygger uten filtrering i maltsengen i det hele tatt med BIAB får også klart øl.

Sist redigert:
Sitter på toget til Tr.heim og har good tid, klar som en langtidslagret pils;)

Som msevland skriver, det beste filtret som gir deg klar vørter er maltsengen. Er mest mulig klar vørter et mål må du resirkulere mere før tapping. Når det er sagt er det ikke noen sammenheng mellom klar vørter og klart øl.

Du skriver at du er opptatt av klart øl (bruk av gelatin etc.) Hvis du ikke er fornøyd med hvordan ølet klarner, trenger du å se på andre sider av prosessen din enn mest mulig klar vørter.

Du må isåfall prøve å finne ut hva det er som gjør ølet uklart. Det kan være
  1. Mangel på tid,kjølig lagring. Øl framstilt med en god bryggeprosess blir klart gitt nok tid
  2. Proteiner som ikke bunnfeller,kjøletåke
  3. Gjær/tanniner/proteiner som ikke bunnfeller (gi det nok tid eller bruk klarningsmidler som isingglass/gelatin). Vurder å bruke en gjær som flokkulerer bedre hvis det er gjær relatert.
  4. Ukonvertert stivelse fra meskingen
  5. Polyfenoler pga. mye humle/tørrhumling, kanskje best å la de være pga. klarningsmidler også kan strippe noe smak fra humlen, og smaken på ølet er godt uansett. La humlebomben være i fred?
  6. For høy pH i mesk kan gi dårlig cold break med påfølgende problemer med uklart øl,kjøletåke
  7. Villgjær og bakterier, biologiske årsaker. Kan ikke korrigeres, ølet er dumpekandidat
Ovenstående er relatert til bryggeprosessen og de rettes best opp med å forbedre denne.

Selv bruker jeg nå sjelden/aldri andre klarningsmidler enn protafloc i kok, men det er klart at dersom jeg skulle servere et krystallklart øl raskt etter tapping ville jeg brukt isinglass dersom jeg ikke hadde mulighet til å cold crashe ølet, ev. gelatin dersom å senke temp på ølet til under 10 grader var en opsjon.

1) ev i kombinasjon med klarningsmiddel burde gi klart øl. Hvis ikke må du som sagt se på bryggeprosessen din, og uklart øl har liten sammenheng med uklar vørter, de som brygger uten filtrering i maltsengen i det hele tatt med BIAB får også klart øl.
Takk for innspill. Lagrer alle mine fat i kjøleskap, så det er nok ikke årsaken (det blir riktig nok noe bedre over tid). Justerer også vann i mesk og skylling, og tørrhumler aldri i store mengder. Årsak 2 ser ut til å være mest aktuell slik jeg forstår det, men skal fortsette å være obs på de andre mulige årsakene som nevnes.

Tilbake
Topp