Prøver til stadighet å forbedre bryggeprosessen min på forskjellige måter. Etter at jeg relativt nylig har tatt i bruk ny mesketank (igloo), sliter jeg med at mesken/vørteren blir i overkant uklar. Jeg ser at jeg sikkert kan bruke mer tid på å sirkulere for å få maltsenga til å sette seg før jeg begynner å tappe, så jeg skal prøve å være mer tålmodig på dette området framover. Så registrerer jeg at noen bruker risskall for å hindre stuck mash - men jeg vet ikke om evt tilsetning av dette fører til klarere brygg? I tillegg er jeg usikker på mengden ved slik tilsetning.
Det jeg mest av alt lurer på, er om det finnes en eller flere lure måter å filtrere væsken på ved tapping. Jeg har f eks tenkt på å knyte på en humlepose på enden av tappeslangen; alternativt få montert en tesil e.l. Vil dette fungere, og/eller har det noen ulemper? Vil jo ikke at sukkerstoffene eller andre smakskomponenter skal filtreres vekk...
Det jeg mest av alt lurer på, er om det finnes en eller flere lure måter å filtrere væsken på ved tapping. Jeg har f eks tenkt på å knyte på en humlepose på enden av tappeslangen; alternativt få montert en tesil e.l. Vil dette fungere, og/eller har det noen ulemper? Vil jo ikke at sukkerstoffene eller andre smakskomponenter skal filtreres vekk...