Flaked barley i ekstraktbbrygg?

Ærede Forum,

Flaked barley er jo en vanlig ingrediens i stout. I Zainasheff & Palmer "Brewing Classic Styles" listes en ekstrakt-oppskrift på stout med flaked barley og roasted barley i teposen. Men så vidt jeg vet skal flaked barley meskes ("How To Brew", om adjunktingred.) Tilsvarende, i "How To Brew" er *ikke* flaked barley med i ekstraktoppskriften -- kun i all-grain varianten.

Så hva skjer, om jeg følger ekstraktoppskriften? Funker det? Min gjetning: Flaked barley inneholder masse proteiner som vil bidra til heftig skum, dette uavhengig av mesking eller ikke. Men ingenting av stivelsen vil bli til sukker, så jeg vil få en del mer fylde til ølet, og et bidrag til FG.

Skål!

Hva med å lage en liten delmesk hvor du blander byggflak og litt palemalt? Det er ikke så komplisert, og du får konvertert stivelsen fra byggflakene...

Det er vel også det JZ anbefaler i Brewing Classic Styles. Delmesk, altså. Det er derfor oppskriften står markert som "Advanced".

Hannaas: det er det jeg har landet på. Blir sikkert knall!

Kjetil S: Ha! Der så jeg kommentaren i boka! "... best brewed by partial mash or all grain ... convert flaked barley properly."

Men jeg skal ha kreditt for å ha oppdaget problemet på egen hånd da, som den nybegynneren jeg er. ;-)

Tilbake
Topp