Flasketemperatur

Hei alle!
Flasket mitt første brygg for kort tid siden. Det var en IPA etter oppskrift fra Nøgne Ø.
Etter flaskingen fikk jeg dårlig tid og "slang" fra meg kassene i garasjen og der ble de stående 3-4 dager, til jeg begynte å reflektere litt over temperature der ute.
Den har nok vært altfor kjølig i garasjen, alt i fra 8-10 grader nattestid til 16-17 dagtid.
Satte de så inn i romtemperatur.

Etter totalt 5 dager på flaske var jeg kjempenysgjerrig og ofret jeg en flaske for prøvesmak, siden jeg skulle reise på jobb i Nordsjøen dagen etter. Ølet var godt men, som foventet, helt flatt.
Sitter fremdeles på jobb i havet og er spent på hva jeg kan forvente når jeg kommer hjem.
Er det fare for at karboneringen "døde" etter 3-4 dager i for lav temperatur? Noe jeg kan gjøre for å "redde" ølet eventuelt?

Gitt du du har tilsatt sukker for karbonering ved flasking, så vil du kunne få igang igjen flaskekarboneringen ved å ha de i romtemperatur+ i en uke eller to. Vend gjerne flaskene litt for å virvle opp igjen gjæra som har lagt seg på bunn.

HansKr

Går nok fint. Snu litt på flaskene og sett de varmt. Jeg pleier å la de stå i 25-30c. Da er de ferdige etter en 3-5 dager.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Sukker er tilsatt ved flasking ja :)
Har fått sendt beskjed til sjefa om å sette de på varmekablene på badet og vende en runde på dem!
Takk for hjelpen :)

Sukker er tilsatt ved flasking ja :)
Har fått sendt beskjed til sjefa om å sette de på varmekablene på badet og vende en runde på dem!
Takk for hjelpen :)

Tilbake
Topp