Flaskevasking.

Jeg kjøpte disse fra morebeer. Vasker/skyller 12 flasker av gangen. Kjøpte to underdeler. En som kobles til ei pumpe for resirkulering
an vaskevann og en til skylling. Flaskene låses i overdelen så de ikke blir spylt løs. En overdel skal stå til vasking, en til spyling
og en til fylles/tømmes. Fungerer utrolig bra og er billig.
 

Vedlegg

  • Speidel_3.JPG
    Speidel_3.JPG
    217 KB · Sett: 472
  • Speidel_4.JPG
    Speidel_4.JPG
    330,2 KB · Sett: 464
Ser du har en Speidel pga duken som henger til tørk, ser også at du har en koniske fra Blichmann  :skitbra: Du har skjønt det! Flaskevasking er dønn kjedelig, håper dingsen du har kjøpt gjør det mer trivielt.
 
à propos flaskevasking: Vi gjør det på denne måten:

  • Skyller med vann, evnt bruker flaskebørste for å fjerne synlige rester
  • Legger i bløt i kaustisk soda-løsning i noen minutter
  • Skyller grundig med en flaskevasker fra V&B
  • Legger i bløt i fosforsyre-løsning et par minutter (Star San)
  • Lar renne av på et flasketre

Høres det stræit ut? Er det eventuelt noen måte å spare inn tid på dette dørgende kjedelige arbeidet? (jadda, jeg veit man kan kjøpe Corneliusfat, men vi er ikke helt klar for en 10 000 kr + investering)
 
Men det er jo ETT Corneliusfat. Det koster jo 1 000 kroner til per ekstra fat... Vi brygger 50 liter av gangen og ganske ofte, det er plutselig så mange som ville være med... Dessuten vil de som er med å brygge gjerne ha med seg litt øl hjem og til venner og familie og sånt for å skryte.

Jeg tror nok ikke vi kommer unna å vaske en del flasker fremover. Fordelen med å være mange er jo selvsagt at vi kan dele på det kjedelige arbeidet også, da. :)
 
Martin E skrev:
Men det er jo ETT Corneliusfat. Det koster jo 1 000 kroner til per ekstra fat... Vi brygger 50 liter av gangen og ganske ofte, det er plutselig så mange som ville være med... Dessuten vil de som er med å brygge gjerne ha med seg litt øl hjem og til venner og familie og sånt for å skryte.

Jeg tror nok ikke vi kommer unna å vaske en del flasker fremover. Fordelen med å være mange er jo selvsagt at vi kan dele på det kjedelige arbeidet også, da. :)

Bestill delene hver for seg, så blir det ikke så ille. Jeg bestilte fire stk fat fra USA, med hurtigkoblinger, slanger og tappekraner (sånne kjipe i plast),og det kom på ca 2200,- inkl frakt og moms. 5 kg ombygd CO-apparat kostet 900,- og regulator koster ca 700,-. Også er det greit å ha et eget kjøleslap, det finner du op finn.no for rundt 500,-. Så da er det et stykke opp til 10 000,- :)
 
Nå begynner vi vel å bevege oss litt bort fra tema, men la gå  ;) Hvorfor er det ikke mulig å få brukte fat i Norge lengre? Vi har handlet 15-20 brukte fat, fra flere forhandlere, men når vi nå skal finne noen til et par nyfrelste bryggere så virker det som det ikke er noen å oppdrive. Synes også 1000,- er litt for mye for et nytt fat. De brukte kostet jo ca. 400,-. Vel, hvis ikke de Norske forhandlerne gidder å ta de inn (større avanse på nye fat?), så blir det handlet på ebay.

MVH
Børge

EDIT: forresten et fint oppsett. Handlet nettopp fra Morebeer, også flaskevasker, men det var av den enkle typen. Ikke så mye flasker i bruk her, men du skulle ha postet dette før helga  :'(
 
Beant skrev:
EDIT: forresten et fint oppsett.

Mente du bra oppsett for å vaske flasker?

Angående Corneliusfat så tror jeg ikke 10 000 kroner er så dårlig anslag for hva det vil koste oss og sette i gang med det, selv med de noe billigere løsningene deres med brukte fat og/eller bestilling fra utlandet. Vi trenger jo to fat per batch i tillegg til en del flasker, og brygger, hvertfall for tiden, en gang i uka eller annenhver uke. Da blir behovet fort 8-10 fat, og i tillegg er det behovet for å ta med øl hjem - vi er en 8-10 stykker som brygger sammen, selv om ikke alle er der samtidig... Da er flasker ganske praktisk.
 
Jeg har regnet på kostnadene ved innkjøp fra Ebay US, med frakt og mva via JetCarrier ser det ut til at prisen kan lande på ca kr. 1500 for fire fat. Kanskje mindre enn det dobbelte om man kjøper åtte fat i slengen.

Fire fat levert Jet Carrier i New Jersey rundt kr. 700 (USD 89+35), frakt til Norge JC i Tistedalen ca kr. 500 med gebyr, 300 i mva (eller litt mindre, gebyret er vel ikke med i mva-grunnlaget, eller?) Dette blir ca kr 375/fat, som vel ikke er noen upris. Bor man langt unna Halden/Tistedalen må man riktig nok regne frakt innenlands også, jeg vet ikke hva det kan komme på. Ønsker man å kjøpe inn/ut koblinger til fatene i samme slengen koster disse 15 dollar pr. sett i kjøpspris, fra samme selger. Fri frakt USA hvis kjøpt samtidig.
 
Tror de fleste som har gått til annskaffelse av fat kan skrive under på at det er den beste investeringen de har gjort siden de begynte å brygge  :ilike:
 
Angående Corneliusfat så tror jeg ikke 10 000 kroner er så dårlig anslag for hva det vil koste oss og sette i gang med det, selv med de noe billigere løsningene deres med brukte fat og/eller bestilling fra utlandet. Vi trenger jo to fat per batch i tillegg til en del flasker, og brygger, hvertfall for tiden, en gang i uka eller annenhver uke. Da blir behovet fort 8-10 fat, og i tillegg er det behovet for å ta med øl hjem - vi er en 8-10 stykker som brygger sammen, selv om ikke alle er der samtidig... Da er flasker ganske praktisk.
[/quote]
Mannsbadstuhaandbryggerlauget vårt brygger 50l en gang hver måned. Da er det veldig praktisk med 50 liters ølfat til lagring , filtrering, karbonisering og fylling på flasker.
Laget består av ti medlemmer og fyllingen forgår med mottrykksfyller. Fungerer veldig greit og vi slipper ølgjær både i  den ferdige øllen og på flaskene.
 
Martin E skrev:
Beant skrev:
EDIT: forresten et fint oppsett.

Mente du bra oppsett for å vaske flasker?

Var det jeg mente, ja  :yes: Liker oppsettet med pumper og resirkulering av vaskevann. Har lekt litt med de samme ideene, men som sagt så er flasker ikke det vi bruker mest av. For oss blir nok et slikt oppsett en smule overdrevet.

MVH
Børge
 
Martin E skrev:
à propos flaskevasking: Vi gjør det på denne måten:

  • Skyller med vann, evnt bruker flaskebørste for å fjerne synlige rester
  • Legger i bløt i kaustisk soda-løsning i noen minutter
  • Skyller grundig med en flaskevasker fra V&B
  • Legger i bløt i fosforsyre-løsning et par minutter (Star San)
  • Lar renne av på et flasketre

Høres det stræit ut? Er det eventuelt noen måte å spare inn tid på dette dørgende kjedelige arbeidet? (jadda, jeg veit man kan kjøpe Corneliusfat, men vi er ikke helt klar for en 10 000 kr + investering)

Ikke så mye tid som kan spares, men 1. kan sløyfes. Vi bruker å skylle godt ut av flaskene etter bruk.
2. kan gjøre kvelden i forveien og la ligge til neste dag, men det krever en stor nok beholder. Blir litt "mindre" arbeid av å dele det opp litt  ;D .
 
Jeg reklamerer gjerne for min doble flaskejetspyler fra fermtech!
www.fermtech.ca/bottle%20wash/bottlewash.html

Jeg har koplet den til en slange med lunkent vann og har den stående i vasken. Vannstrålen slås på når flasken presser ned mansjetten rundt dysen.  Med en fllaske i hver hånd er prosedyren som følger:
Først ca 20 sek med spyling, hvis jeg ser at det kommer ut klomper med  bunnfall og gjærrester gjentas spylingen til dette er ute.
Deretter et bad i lut eller kraftig alkalisk vaskemiddel som stoutrens. Fortsetter å spyle 2 og 2 flasker for så å legge dem i badet.
Etter badet i lut får flaskene ny spyling, er nøye med visuell kontroll hvis det er flasker som har inneholdt synlig grums tidligere. Skyller også av flaskene på utsiden før de legges i et nytt bad med fosforsyre eller sterkrens. Etter dette desinfiseringsbadet er det over på det uunnværlige roterende tørketreet.
Anbefales på det varmeste hvis man har en egen kran å kople slangetilførselen på. Da kan man vaske flasker som meditasjon mellom de intellektuelt mer krevende oppgavene på bryggedagen.

Den selges i norge fra Petit.

Harald
 
Tilbake
Topp