Flasking av hveteøl

Det er nå to uker siden jeg satt mitt første brygg til gjæring og det er på tide å tappe på flaske. Jeg har fått med meg at mange er opptatt av å slippe bunnfall i flaskene og mitt spørsmål er;

siden jeg har et hveteøl, som jo skal ha litt sedimenter i flasken, skal jeg fortsatt prøve å få med meg minst mulig bunnfall fra gjæringsdunken, eller er det dette man gjerne vil ha med i flaskene?

Hvordan burde flaskene lagres i ukene etter tapping?

Andre tips mottas med takk! :)

Har aldri brygget hveteøl, men kan ikke se for meg på noen måte at du vil ha med mer bunnfall enn d som kommer med naturlig når man flasker uten filter. Når det kommer til lagring så vil jeg tippe at det er som normalt. Stående i ro en mørk ,og gjerne litt kjølig, plass.

Lykke til! :)

Ok, da lar jeg bunnfallet ligge i dunken, så godt det lar seg gjøre.
Det skal ettergjære på flaske ja, hvor lenge burde det stå i romtemp for å utvikle nok kullsyre?
Hvordan gjør dere det med sukker, har dere sukker rett på flaskene, eller blander dere ut i vann el.l?

Kok noen dl vann med 6g (usikker på om det er en annen anbefalt menge dor hveteøl) sukker pr liter øl (husk å regne med at et par liter går bort i bunnfall) i 10 min ish, kjøl ned litt og tilsett i gjæring skåret en liten time før flasking og rør forsiktig. Husk å sett på lokket igjen etter du har hatt sukkerlaken i karet. :p

Ang. tid før kullsyren utvikler seg så varierer dette. Ville latt det stå i romtemperatur i alle fall en uke før jeg flyttet det til en kjøligere lokasjon ala et kjøleskap. Skader dog ikke å la ølet stå i romtemperatur i mye lengre tid enn dette. :) Bruker som regel og flaske en liter eller to på plastflaske slik at jeg kan kjenne når det er ukarbonert slik at jeg kan ta med en smak så raskt som mulig. :p

Tilbake
Topp