Flasking av ØL

Hei! har et relativt enkelt spørsmål som jeg ikkje finner svar på noen plass. jeg har laga meg en porter hjemme, som sto med "gjær" i 8 dager for og være sikker på at alt sukkeret som kunne omdannes hadde gjort det. og så stakk jeg det over på nye plastbøtter som jeg satte på kjølen ( 6 grader ) i 1 uke, dereter hadde jeg i 5g sukker per L øl, for så og flaske det og sette det vamt i romtemperatur, jeg lurer egentlig på om det andre omstikke inn på kjølerommet har fjerna for mye av gjæren i ølet mitt, så er redd det blir dødt. kan dette stemme? eller skal jeg ikkje bekymre meg?
 
Takk for raskt svar! Men er denne framgangsmåten mest brukt? eller er det andre måter og gjøre det på som sikrer et bedre resultat? og hvordan er det med tørrhumling isåfall? er livredd for og lage dødt øl :(
 
Tipper du har nok gjær til karbonering. Jeg stikker ikke om før gjæringen er ferdig, og ølet skal flaskes. For ales gjærer jeg gjerne 12 dager 18-20 grader, et par dager kjølig (3-4 grader), før jeg flasker. Tørrhumla hiver jeg gjerne oppi på dag 5.
 
Selv lar jeg ølen gjære i ca 14 dager (evt til jeg har oppnådd ønsket FG) før jeg stikker om og lar den ligge i den nye bøtta i 1-2 dager. Så flasker jeg med 6g sukker pr liter ( som jeg har forhåndskokt med 1:1 vann og sukker.)

Jeg har fått mer en nok kullsyre på alle mine batcher.
 
Kommer an på hva jeg brygger, Flytter sjelden dunken etter omstikk.
ja setter du det kaldt de 1-2 dagene da du stikker det om eller? bare i en annen bøtte på samme rom?

Samme rom, i en annen dunk. Jeg stikker om i all hovedsak for å bli kvitt "grumset". Og lar de stå for at det som virvles opp under omstikking skal legge seg.

Flytter til annet rom (annen temp) etter de har kommet på flaske. Som regel står de på 15-18 grader under karbonering. Men har en lager som skal etter to uker på 15-18 grader inn i kjøleskap i 4 uker på 3-4 grader.

Har testet både sukkerdrops, sprøyte med sukkerlake rett i flaske og sukkerlake i dunk. Godt fornøyd med alle tre, men bruker sistnevnte da dette er minst tidkrevende. 200 flasker tar lang tid ellers ;)

Jeg er helt amatør, så dette er bare mine erfaringer og meninger så langt. Har dog en helt del gode batcher å vise til så noe riktig må jeg gjøre.
 
Skjønner! Har bare erfart at om ein stikker hele dunken inn på et kjølerom faller grumset mye enklere til bunnen av dunken. men er vel flere veier til Roma. var bare nervøs for at jeg skulle miste for mye gjær om jeg gjorde slik jeg gjorde. Takk for innspill!
 
Har hørt det samme. Men aldri brukt metoden. Så lenge vannlåsen har utgjevnet seg og det er oppnådd en FG som er god er min forståelse at det er mer en nok igjen i flasken selv etter omstikking til karbonering.
 
Det er ingen poeng å stikke om til nytt kar før du flasker dersom du ikke har tenkt å lagre ølen lenge. Det resulterer bare i at du bytter ut det fine CO2 laget øverst i bøtten med oksygen og i tillegg introduserer en liten mulighet for å infisere ølet mens du holder på. Skal du stikke om bør du bruke en bøtte som er litt mindre enn originalbøtten eller aller helst en ballong slik at du får minst mulig luft sammen med ølet. Skal du kjøle ned er det en fordel at den er helt tett, for hvis ikke vil det trekkes inn oksygen når den krymper pga temperatur.
 
Tilbake
Topp