Flasking - rengjøring og beregning av CO2-mengde

Jeg har over lengre tid hatt problemer med at ølet jeg lager veldig ofte blir overkarbonert.

Jeg har ikke vært veldig nøye på måling av FG og jeg kan ikke utelukke infeksjon. Skal nå til å tappe 225L øl over på flasker, og tenker da at denne gangen skal jeg faen meg for en gangs skyld få øl jeg kan åpne ved bordet og ikke trenge å gjøre det med vask og 3 glass klare for å holde skummingen under kontroll...

Til utregning av CO2-mengde bruker jeg brewers friend sin kalkulator. Regner denne feil? Noen erfaringer? Jeg pleier å sette temperatur-parameteren til ølens gjæringstemperatur, men har også noen ganger satt den litt lavere, hvis ølen har fått cold crash lenge.

sukkeret pleier jeg å koke opp i en skvett vann. Holder det med oppkok, eller bør det egentlig koke en stund?

Videre, tenker jeg å kjøre alle flaskene i kaustisk soda, så starsan, så visuell inspeksjon, så starsan igjen.
Hvor lenge må flaskene stå i kaustisk soda? Og hva er holdbarheten på utblandet kaustisk soda? Kan dunken stå til neste gang jeg skal flaske?

Ellers blir det ny hevert, korkene blir lagt i starsan før bruk (det har jeg ikke pleid å gjøre)

Jeg pleier å tappe over øl til et mindre kar med kran, der jeg blander inn sukkeret og rører med en svær spade i rustfritt stål. Deretter bruker jeg flaskefyller. Denne gangen blir alt plukket fra hverandre og småbitene blir lagt i... klorin over natta??? kokt en time?

Alt av tips mottaes med takk!
 
Du skal ikke sette temperaturen lavere selv om du cold crasher. Sett den til høyeste-ish temperatur under gjæring, med mindre type første to dagene var gjort varmt og resten kaldt.
 
ok, jeg har lest at man gjerbe setter en noe lavere temp pga at ølen trekker til seg noe CO2 fra headpace under cold crash, men det er nok uansett ikke det som er problemet i mitt tilfelle. Det ville i såfall gitt underkarbonert øl, og problemet mitt er det motsatte
 
Har du opplevd dette med flere forskjellige gjærstammer? I såfall hvilke? Noen kan være diastaticus som du kanskje ikke har blitt kvitt, eller at du har flasket for tidlig med belgiske eller f.eks noen britiske.
 
ja, dette har skjedd uavhengig av gjærstamme. Jeg har brukt mye forskjellig og har som vane at jeg lar de fleste øl stå minst 3 uker til gjæring. De bør være ferdig da... En grunn til at jeg tenker infeksjon er at jeg hadde en pils som smakte helt fortreffelig i et par uker. Når jeg tenkte at den sikkert var blitt ferdig lagret og enda bedre smakte den mer syrlig, funky, karakter som kunne minne om hveteøl/belgisk samt overkarbonert. Fortsatt en god øl, men ikke lenger en pilsner. Det er en ganske snill infeksjon all den tid alt fortsatt smaker godt, men like fullt tror jeg det er en infeksjon det er snakk om...
 
Kan være hissig diastaticus som ligger igjen?

Tre uker er faktisk ikke alltid nok, da tenker jeg på noen belgiske.

Hvis det er infeksjon så plukk fra hverandre alt som sitter i kokekjelen din og vask det. Har du noe med gjenger så kan det samles vanvittig mye dritt her. Hvis du har allerede pellet fra hverandre og vasket de delene så er det tappeustyr, og til slutt tenke på om det kan være diastaticus i flaskene eller slange som henger igjen. Men syrlig virker som en "standard" lacto infeksjon, evt.

Hvis du har noen flasker igjen av noe du antar gir samme resultat, så sett noen av de varmt, det burde skynde opp en potensiell infeksjon og da burde du får mer gushers enn de som står igjen kaldt. Hvis dette skjer så vet du at det er noe som vokser i flaskene, da kan du bekrefte infeksjon, neste skritt er å finne ut av hvor den kommer fra.
 
Det kan definitivt være noe hissig diastaticus.

På øl med OG over 1.070ish gir jeg dem et par uker ekstra og måler litt under veis :) Jeg pleier også å gi de fleste øl et lite temperaturløft på slutten.

Plukke fra hverandre alt som sitter i kokekjelen? Går ut ifra at du mener å plukke fra hverandre alt og legge det i kokekjelen? Disse bakteriene overlever vel ikke kok? Må kokeren plukkes ned også??

Akkurat nå har jeg ikke noe igjen på flaske som er under et år gammelt. Men også på ting jeg har lagret over fler år merker jeg at det eksploderer en flaske eller to hver gang det blir sommertemperatur i kjelleren.
 
Det kan definitivt være noe hissig diastaticus.

På øl med OG over 1.070ish gir jeg dem et par uker ekstra og måler litt under veis :) Jeg pleier også å gi de fleste øl et lite temperaturløft på slutten.

Plukke fra hverandre alt som sitter i kokekjelen? Går ut ifra at du mener å plukke fra hverandre alt og legge det i kokekjelen? Disse bakteriene overlever vel ikke kok? Må kokeren plukkes ned også??

Akkurat nå har jeg ikke noe igjen på flaske som er under et år gammelt. Men også på ting jeg har lagret over fler år merker jeg at det eksploderer en flaske eller to hver gang det blir sommertemperatur i kjelleren.

Ting som sitter på kokekjelen kan gi deg en infeksjon selv om du sirkulerer gjennom de. Tro meg, bittert erfart. Kran/gjengeting etc, ble demontert og vasket etter at jeg fikk definitivt bekreftet en langvarig infeksjon. Det gjorde susen. Gjenger er helt forferdelig sånn sett.

Flere år gamle flasker blir en litt annen greie, på en måte i hjemmebryggersammenheng. De skal jo ikke sprekke, men det er lang tid for "noe" å jobbe videre på.
 
hmm, jeg har gjenger både høyt og lavt på kokeren... Alt av kraner er i metall, så det burde jo hjelpe litt, men likevel. Håper virkelig ikke infeksjonen starter allerede der. Inntrykket mitt er at dritten har blitt tilført i flaskeprosessen. Kan ikke si det helt sikkert, men jeg håper virkelig det mtp de 225 litrene som står på gjæringskar i kjelleren...

Når jeg tenker meg om så brukte jeg wyeast 3711 for et par år siden, for å få sparket i gang en øl som ikke ville gjære ut. http://www.wyeastlab.com/yeast-strain/french-saison
Mulig dette er kilden?

Jepp, fler år gamle flasker, som har stått med høyt trykk i årevis. Det tyder likevel på at det fortsatt er liv inni der da.
 
Min erfaring er iallefall at min infeksjon startet med det ustyret som var gjenget som satt på kokekjelen. Det kan jo være at det er annerledes det du får, men gjenger er iallefall en kilde selv om du koker innholdet i kjelen og sirkulerer.
 
Skjønner. Vel, alt jeg kan gjøre nå er å få resten reint og håpe at ølen ikke allerede er ødelagt...

Tar starsan diastaticus? hva med chemipro oxi? Jeg tror jeg brukte sistenevnte på alle gjæringskarene denne gangen, siden starten på problemet ca sammenfalt med at jeg byttet fra chemipro til starsan (jeg er klar over at sistnevnte bare er for å drepe bakterier, ikke vask)...
 
Jeg bruker så mye sukker som kalkulatoren anbefaler til typen øl jeg har laget. Legger meg stort sett i nedre enden av skalaen, da alt annet betyr eksplosjoner
 
ok, jeg har aldri kokt sukkerlaken mer enn et par minutter... Men dette problemet har oppstått etter hvert. Om problemet var at sukkerlaken ikke var kokt lenge nok burde jeg hatt dette problemet siden dag1...

Flasket en batch i dag (og kokte sukkerlaken litt lenger enn jeg pleier, kanskje 5min). Hveteøl denne gangen, og det ble 8g pr liter. Hveteøl skal jo ha litt ekstra futt. tittet over verdiene og jeg har nok hatt alt fra 4 til 10 gram pr liter de siste årene, avhengig av type øl.

Fant forøvrig en del grums i gjengene på tappe-karet. Vasket det godt, først klorin deretter starsan. Håper det holdt. Fra nå av pelles krana fra hverandre før hver flaskedag...
 
Fra nå av pelles krana fra hverandre før hver flaskedag...
Det kan være fordelaktig å plukke den fra hverandre ETTER hver flaskedag.
Så rengjøres den, tørkes og lagres frem til neste gang den skal brukes. Da skylles eventuelt støv bort og så saniteres det med starsan eller lignende og monteres. Samme gjelder for alt annet utstyr.

Grunnen til dette er at utstyr aldri bør tørke mens det fremdeles har øl/gjær/ koke-rester/humle/ osv, osv på seg.
Det er mye lettere å få ting ordentlig reint dersom det ikke har fått størkne først.
Når utstyret lagres rent og tørt er det heller ikke noe som kan begynne å mugne.

Håper du får kontroll over denne infeksjonen og at du slipper øl som vil altfor fort ut av flaskene.
 
noen har sukker direkte i uten koking, gjorde det første gang men ølet ble dårlig over tid så derfor alltid koking 15-20 min.
Bruker du plastspann kan du og prøve med helt nye, plastspann må jo byttes ut av og til.
 
Jeg bruker plastspann til det aller meste. Det blir i såfall ganske mange spann som må skiftes ut... 6-7X 30L og 2X 60L... Så lenge de taes vare på og ikke ripes opp inni bør de vel kunne vare ganske lenge mener nå jeg... Det gjenstår bare å se nå om dette gikk bra eller ikke. Har fått de første 120L på flasker nå, så må nesten gi dem noen uker før jeg vet om dette gikk bra.
 
forsiktig med plastspannteorien er ikke feil, alt som behandles fint varer lenge :)
Sett noen flasker godt og varmt så kan du skjekke de om en uke.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp