Flatt øl på fat

Old Era

Norbrygg-medlem
Hei

Ny brygger her med 3 brygg på samvittigheten.

Har så langt laget 24l batcher og tappet mesteparten på corneliusfat. På mitt første brygg, en Pale Ale,
karbonerte jeg med 2.5 vol CO2. Nummer to, en Weissbier, ble karbonert med ca 2.9 vol. Begge stod
en uke med gassen påkoblet og regulert i henhold til tabell.

Så til problemet. Når jeg tapper ølet er det en fin skumptopp, men det virker nesten som at all gass er løst ut av ølet straks det havner i glasset. Altså er det omtrent ingen småbobler som strømmer opp gjennom væska slik som det gjør i flaskene som er karbonert med sukker. Så ølet får en flathet over seg.

Tappeslangen er ca. 2m lang, og fulgte med et fatsett jeg kjøpte hos Bakke Brygg i Trondheim

Noen innspill på dette? Har serveringstemperaturen stor betydning? Antar den har vært rundt 6-7 grader og
13 grader på de to fatene, med samme resultat.

Jeg bruker 1 meter med 3/16 slange og har null problemer med å tappe greit. Du er sikker på at du har karbonert riktig da med tanke på trykk og temperatur? på 7 grader skal du ha 1 bars trykk eller 14,7 psi for å få 2,5 vol co2 i ølet.

Nå er vel heller ikke nødvendigvis en uke nok for å få tilstrekkelig med co2 i ølet, ikke om du bruker "set and forget" metoden ved å bare la ølet stå tilkoblet uten å riste inn co2.

Er 90% sikker på at karboneringen ble gjort er riktig. Hadde ca 1.4 bar ved 13 grader for Pale Alen, og 1,8bar for Weissbieren for å være i nærheten av 3 vol. Antatt serveringstemperatur er 10 grader siden jeg ikke har noe kjøleanlegg.

Trodde 1 uke var tilstrekkelig for karboneringen. Hvis ikke kan det jo forklare hele problemet.

Kan prøve kaldere serveringstemp, skal vel gå litt mer gass i metning da. Men samtidig tenker jeg på at en flaske brus som har stått varmt fortsatt har brusing i seg. Den er ikke "flat" med skum på toppen. Så jeg blir ikke helt enig med meg selv.

Slik så et glass ut da jeg hadde "lanseringsfest" forrige helg hehe. Fin skumtopp, men veldig lite "brus" i selve væska.

IMG_0571_zps6aa795fc.jpg

Hvis du har skum og det virker som om all gassen har gått ut av løsning så er det vel kullsyre i løsning i utgangspunktet.

Co2 binder seg lettere og raskere ved kjøligere temperaturer, så om du har karbonert på 13 grader i bare en uke så kan dette være synderen. Du får ha lykke til og håper at det løser seg for deg ;)

Du kan prøve å tappe mer forsiktig, slik at mindre co2 slås ut og blir til skum. Hvis du får til å tappe et glass uten at det legger seg skum på, vil mer av kullsyren holde seg løst i ølet.

Vær rask med åpning og lukking av ventilen, tapp med glasset på skrå og tappetuten inntil glasset. Mulig det vil hjelpe.

Takk for svar alle sammen, kommer til å prøve med kaldere serveringstemp i første omgang :)

Tilbake
Topp