flytting av øl

Hvor lenge bør man vente med å flytte på ølet, når det står til naturlig karbonering?

Ser for meg at det ikke er heldig å riste inn oksygenet som er i flaska.

Skulle tro det var såpass lite at det ikke skulle ha noe å si? Uansett så blir det lille som er igjen av oksygen rimelig kjapt fortært av gjæren og erstatta av C02.

Jeg har åpna ei flaske som kun hadde stått i romtemp to døgn som det allerede var overtrykk i.

RDWHAHB? :)

Brastad skrev:
Hvor lenge bør man vente med å flytte på ølet, når det står til naturlig karbonering?

Ser for meg at det ikke er heldig å riste inn oksygenet som er i flaska.
uproblematisk :)
med mindre flasken er halvfull,men da har du en granat i utgangspunketet :)

Har ingen betydning om man rister eller ikke. Oksygenet som er tilgjengelig i flaska vil tas opp i ølet (til det er likevekt) uansett.

Gahr skrev:
Har ingen betydning om man rister eller ikke. Oksygenet som er tilgjengelig i flaska vil tas opp i ølet (til det er likevekt) uansett.

Oh physics you..  :)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Jeg går alltid på tjukke, myke tøfler når jeg flytter øl. Jeg anbefaler alle å gjøre det samme. Har aldri hatt oksydert øl og er helt sikker på at det skyldes tøflene og ikke fysikken Gahr viser til;-)

Støtter tøffelteorien 100%
Ellers gikk det litt galt sist jeg var på flyttefot

Vedlegg

• beermove.png
    beermove.png
    109 KB · Sett: 299
Jeg bruker alltid ølstøvler når jeg flytter på øl. Litt stivt og kaldt, men gjør underverker for klaring og humlearoma.

Tilbake
Topp