Coldcrashing og suckback

Ser mange lurer veldig på dette med coldcrash. Faren for at det suges inn oksygen ved temperatur fall osv osv. Jeg har tenkt meg grønn på hvordan jeg skal eliminere det skumle oksygenet samt få krystallklart øl.

Men.... om jeg skipper cold crash, fører rett over på fat med oksygenfri overføring. Setter ølet i kjøleskapet co2 koblet til for karbonering. Er ikke dette det samme som en coldcrash? Bunnfall vill jo komme ut i det første glasset, og etter det burde det jo være greit? Tar meg i det å overtenke ting. Men jeg mener at jeg er inne på noe da

Hvorfor coldcrashe på gjæringskaret når ølet alikevell inn i kaldt kjøleskap på fat :)

Ser at det blir annerledes når det skal flaskes selvfølgelig. Selv om det er jo mulig å crashe i flaskene også, bare litt mer bunnfall :)
 
En ide jeg jobber med å få til er å fange CO2 i en aluminiumsballong for å ha som lager til til cold crash. Jeg purger fatet med CO2 fra gjæringskaret. Med et T-rør og to kraner, er tanken å føre noe co2 inn i ballongen. Jeg har ikke fått det helt til enda, men det kommer.
 
Ser mange lurer veldig på dette med coldcrash. Faren for at det suges inn oksygen ved temperatur fall osv osv. Jeg har tenkt meg grønn på hvordan jeg skal eliminere det skumle oksygenet samt få krystallklart øl.

Men.... om jeg skipper cold crash, fører rett over på fat med oksygenfri overføring. Setter ølet i kjøleskapet co2 koblet til for karbonering. Er ikke dette det samme som en coldcrash? Bunnfall vill jo komme ut i det første glasset, og etter det burde det jo være greit? Tar meg i det å overtenke ting. Men jeg mener at jeg er inne på noe da

Hvorfor coldcrashe på gjæringskaret når ølet alikevell inn i kaldt kjøleskap på fat :)

Ser at det blir annerledes når det skal flaskes selvfølgelig. Selv om det er jo mulig å crashe i flaskene også, bare litt mer bunnfall :)
En teoretisk svakhet, dersom det blir stående lenge før du drikker, er at det blir stående med døde gjærceller og kan utvikle autolyse. Men antagelig er det bare teoretisk og ved lang lagring.
 
Enkleste løsning på dette er å gå for en eller annen form for trykksatt gjæringskar. Har man mulighet til å trykksette karet litt, slipper man CO2-inntrenging ved cold crash.

Apollo snub nose fra brewshop funker. Alternativt kan man bare kjøpe seg en eller fler minispundys fra brewshop og gjære på corneliusfat om du har tilgang på det.
 
En ide jeg jobber med å få til er å fange CO2 i en aluminiumsballong for å ha som lager til til cold crash. Jeg purger fatet med CO2 fra gjæringskaret. Med et T-rør og to kraner, er tanken å føre noe co2 inn i ballongen. Jeg har ikke fått det helt til enda, men det kommer.
Så mye lettere å gjære på Fermzilla Allrounder tanker, spunde litt på slutten så har en trykk nok i tanken til å kaldkræsje helt lukket uten fare for å få inn oksygen :)
 
Så mye lettere å gjære på Fermzilla Allrounder tanker, spunde litt på slutten så har en trykk nok i tanken til å kaldkræsje helt lukket uten fare for å få inn oksygen :)

Jeg har flere 35 ltr Fermentasaurus Snub Nose. Bruker Spundy, og gjærer på ca 1 bar,
og ser det er veldig lite trykket synker når de settes til cc. Før, med vanlige dunker, brukte jeg brødposer fylt med co2
 
Bruker Fermzilla og når jeg setter til Cold Crash så kobler jeg til CO2 med samme trykk som jeg har under trykkgjæringen. Da holder den trykket. Forøvrig har jeg også et Speidel gjæringskar med en co2 ventil som jeg har boret hull til å satt inn. Gjør det på samme måte der, men med bare litt trykk og stenger blow off ventilen som jeg har på toppen (Samme ventil som til tapping har jeg satt på toppen av gjæringskaret.
 
Tilbake
Topp