LODO lite

msevland

NMKomiteen
Sentralstyre
Har ikke kjent oksidasjon på noen av mine øl når jeg Cold Crasher, men det betyr ikke at det ikke finnes...
Har derfor denne alu ballongen i test. Disse er uten elastisitet, og blir lett fylt opp / tømmes lett. Måtte gå for 'the dark side'.
Fylte denne fra CO2 flaska, men den skal kobles opp med vannflaske ved neste brygg. Vannflaska tar unna trykket når ballongen er full
5d4fa1ec427833ffdc58a0da1568194c.jpg
 
Sist redigert:
Temp gjæringskar: 5 ℃
Temp gjæringsskap: 1,3 ℃
Darth er nå litt slapp i kantene, men jeg trodde karet ville ha trukket mer. Denne ballongen holder lett til flere gjæringskar
 
Sist redigert:
Det er ikke DETTE som skaper godt øl, men dette er en av mange og enkle forbedringer som til sammen kan utgjøre en forskjell.
"Perfection is doing a lot of small things right"
 
Tar hobbybryggeren i bruk nye metoder fordi de representerer beste praksis og nærmest er en garanti for forbedringer?

Eller er det slik at metodene sprer seg som moter og myter uten å bygge på empirisk dokumentasjon?

Her må det et exBeeriment til.....
 
Den bøtta kan umulig ha vært særlig tett?
Gjærbøtte med 23L stått med gjærlås på 19° i 14 dager. 6,0%oksygen
Som du ser på bildet bruker jeg en måler med løs celle. Bretter opp lokket og dytter inn måleren. Etter dette er det oksygen i bøtta.
Hvor mye det er før lokket lettes på har jeg ikke utstyr til å måle med. Men jeg konkluderer med at jeg ikke klarer å holde det O2 fritt.
Noe jeg trodde før jeg begynte å måle.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Det er i gassen i gjærkaret. jeg har ikke DO måler. Bare en måler for oksygen i pustegass. Driver med gassblanding for dykking.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Sist redigert:
Og så kan man selvfølgelig gjøre det enda mer komplisert.
Pent Frank... meget pent :)
Fungerer purge knappen fremdeles? Kan du purge ut mer O2, eller antar du nå at 5-6% O2 er minimal mengde i et hjemmebryggeroppsett?
Jeg kan også purge med ballongen på en 'litt mer manuell' metode, men er usikker på om det er noe å hente på dette. Det vil være aktuelt etter tilsetting av tørrhumle ol.
O2 i headspace vil jo også avhenge av størrelse på gjæringskar og %-vis fordeling av veske / gass.
CoTwoMaten ser utrolig kul ut, men jeg har Darth Vadar som våker over mitt øl... :)
 
Purge knappen virker. Jeg kjøpte et par koniske tanker og bruker ikke denne lenger. Laget meg en ventil som slipper ut overtrykket. Gjærer med litt trykk. Lokket fiser ut på et par psi, men det er nok til å overføre til fat. Har også co2 kobling på triclamp slik at jeg kan tilføre mer hvis nødvendig.
Bilde i dette innlegget. https://daastoel.wordpress.com/gjaerkar-og-omtapping/



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp