LODO lite

Full kontroll på pH, og det var mer enn nok kalsium i dette ølet. Jeg setter en knapp på kjøletåke, en av tingene gelatin er veldig effektivt mot :)

Jeg er rundt 500 km unna bøkene mine, og gidder ikke sjekke, men gelatin er vel mer effektivt for å trekke unna gjær? Og da er ikke WLP007 problemet.
 
Jeg er rundt 500 km unna bøkene mine, og gidder ikke sjekke, men gelatin er vel mer effektivt for å trekke unna gjær? Og da er ikke WLP007 problemet.

byo.com skrev:
Gelatin works by combining with tannic acid present in the beer. These combined particles adhere to yeast and proteins, then sink.

http://byo.com/malt/item/486-conquer-chill-haze

Litt Googling på "gelatine chill haze" tilsier at jeg ikke er alene om å oppleve at gelatin ganske effektivt fjerner chill haze. Uansett, jeg kommer til å prøve, så får vi se åssen'e går.
 
http://byo.com/malt/item/486-conquer-chill-haze

Litt Googling på "gelatine chill haze" tilsier at jeg ikke er alene om å oppleve at gelatin ganske effektivt fjerner chill haze. Uansett, jeg kommer til å prøve, så får vi se åssen'e går.

Har ikke du @cjohansen Brewer's Clarex?

Jeg har en flaske Brewer's Clarex i kjøleskapet. Flaska har dråpeteller og doseres med 3-5 dråper per 10 liter. Fant den ikke igjen på Bryggselv sine sider nå.

Den skal jo ta chill haze ;-)
 
Jeg Cold Crasher hver gang (Har ikke brygget weissbier enda...). Har aldri brukt gelatin.
Men Brewers Clarex/ Clarity Ferm skal ta Chill Haze ( leste meg opp på det tidligere i dag :) )
 
Sist redigert:
Tidligere utregninger fra ordentlige nerder nevnte at det må flere liter luft inn i karet under coldcrash. Det som skjer om du fremdeles har vannlåsen på er at den surkler motsatt vei for å trykkutjevne. Om det er helt tett vil nok bøtta deformeres. Det er derfor ikke rett å tenke at du ikke får luft så lenge du ikke åpner lokket.
Jeg har stor tro på dette ekperimentet! Ganske sytalaust å fylle en ballong og da
 
Kalibreres før bruk i ren uteluft.
Instrumentene brukes for å blande pustegass. Oksygenforgiftning under trykk gir øyeblikkelig bevisstløshet.
Jeg har ikke hørt at det har skjedd ulykker pga feil på instrumenter ved åpne systemer.
Høres ut som nyttig utstyr. Hvor stor er sensoren? Har du bilder?
 
Målecella er ca2,5 cm i diameter og 3cm lang. Søk på nitrox analyzer. Måleteknikken er ei pute med blyacetet som genererer strøm mot en katode som jeg tror er platina. Cella forbrukes ved eksponering i luft. Jeg måler 4 minutter en gang i uka. Og bytter etter 2-3 år. 600-800 kr for ei celle. Til blandingsgassdykking er det nødvendig. Til brygging ville jeg valgt DO meter.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Purge knappen virker. Jeg kjøpte et par koniske tanker og bruker ikke denne lenger. Laget meg en ventil som slipper ut overtrykket. Gjærer med litt trykk. Lokket fiser ut på et par psi, men det er nok til å overføre til fat. Har også co2 kobling på triclamp slik at jeg kan tilføre mer hvis nødvendig.
Bilde i dette innlegget. https://daastoel.wordpress.com/gjaerkar-og-omtapping/



Sent from my iPad using Tapatalk
Lekkert. Du har nok en usedvanlig tålmodig bedre halvdel!
 
Har det noe for seg å koke vannet kvelden før? Kan jeg evt bruke plastfolie over meskekjelen etter å ha kokt vannet og så pumpet det til meskekjelen?
 
e5dc9d9a0839ff51c8e768d57a62b53c.jpg
641e05655038ac94f3de12fe35882531.jpg
57d7b20dca95bedddf29b54a2a4ed928.jpg


Underlig. Første testen jeg gjorde så fikk jeg 0 i verdier. Nå tester jeg uten pakninger og det virker greit. Wifi punktet står i naborommet.



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp