Et lite oksideringseksperiment

Terjedd

Norbrygg-medlem
Det har du rett i. Det var en kortslutning: Humle bidrar med polyfenoler + humlerike øl er utsatt for oksidering => oksidering har noe med polyfenoler å gjøre.

Jeg utstyrte det i det minste med et spørsmålstegn:). Men hva er forklaringa på at IPAer er så utsatt for å oksidere?

Jeg mener å ha hørt en forklaring på at askorbinsyre ikke er noen god løsning. Trur det var fra Bamforth. Men det er temmelig tåkete for meg:).
Humle oksyderer vel svært raskt? Nitrogenfulle poser, vakumpakking, lagra i fryser... Mye humle i øl gir mye humle som raskt oksiderer som gir rask oksydering?

Terjedd

Norbrygg-medlem
"Because the pellet die crushes the lupulin glands, both bitter and aroma compounds in pellets oxidize three to five times faster than in cones"
Hops boka til Stan.
I kapitlet etter, om dry hopping trekker han fram ulike forskningsresultater og konkluderer vel med at her må det mer forskning til. Blant annet var det stor variasjon mellom humleartene, men også stor variasjon innenfor samme art, avhengig av høstningstidspunkt.

Børre Aursnes

Norbrygg-medlem
Jeg har begynt å bruke askorbinsyre på himlerike øl, men har ikke nok grunnlag til å si on det er verdt det. Men jeg har tømt ut så mye IPA at alt må prøves. Askorbinsyre kombineres med andre tiltak også, så om det er det ene eller andre som kommer til å gjøre meg til en dyktig humlebrygger, kan jeg desverre ikke si!

Jeg vet ikke om IPA oksiderer raskere enn andre øl, men konsekvensen er vel større i og med at humlearoma forsvinner og man sitter bitter igjen med et dårlig og humlebittert øl.

loebrygg

Norbrygg-medlem
Jeg har opplevd vel så ofte at lyse belgiske som Tripel og Hefe har oksidert som IPA
Fellesnevnern har vært at ølet har brukt litt lang tid på å karbonere
Ja, også en gang brukte jeg brune bananer i hefen -det var ikke no sjakktrekk

Sist redigert:

Børre Aursnes

Norbrygg-medlem
Jeg har opplevd vel så ofte at lyse belgiske som Tripel og Hefe har oksidert som IPA
Fellesnevnern har vært at ølet har brukt litt lang tid på å karbonere
Ja, også en gang brukte jeg brune bananer i hefen -det var ikke no sjakktrekk
Hva skjedde med bananene? Burde ikke det være som å tilsette annen frukt?

Finn Berger

Moderator
Hva ble resultatet av eksprimentet?
Jeg var litt kjapp til å si at ølet blei godt. Det blei det ikke, i noen av versjonene. Endte hos dodraugen.

Dumt; jeg har tenkt litt på dette. Nå drakk jeg nettopp en pils som har stått et snaut år, og kunne ikke merke noe galt med den. Før jeg begynte å overføre lukka, altså da jeg ikke brukte CO2 overhodet i flaskingsprosessen, hadde så gammelt øl begynt å få aldringspreg, og var vel ikke like godt lenger, sjøl om det ikke var udrikkelig, heller.

Normalt får ikke pilsen være i fred så lenge, og det er ikke noe poeng i å lagre den, heller. Så om den holder seg god et halvår når den flaskes på den enkleste måten, så kan man jo spørre om det er bryet verd.

Finn Berger

Moderator
Jeg var litt kjapp til å si at ølet blei godt. Det blei det ikke, i noen av versjonene. Endte hos dodraugen.

Dumt; jeg har tenkt litt på dette. Nå drakk jeg nettopp en pils som har stått et snaut år, og kunne ikke merke noe galt med den. Før jeg begynte å overføre lukka, altså da jeg ikke brukte CO2 overhodet i flaskingsprosessen, hadde så gammelt øl begynt å få aldringspreg, og var vel ikke like godt lenger, sjøl om det ikke var udrikkelig, heller.

Normalt får ikke pilsen være i fred så lenge, og det er ikke noe poeng i å lagre den, heller. Så om den holder seg god et halvår når den flaskes på den enkleste måten, så kan man jo spørre om det er bryet verd.

Finn Berger

Moderator

Kloakk

Norbrygg-medlem

"Nå har jeg sagt det 1000 ganger og sier det for tredje og siste gang" - Jens Stoltenberg

Finn Berger

Moderator
"Nå har jeg sagt det 1000 ganger og sier det for tredje og siste gang" - Jens Stoltenberg
En god ting kan noen ganger sies for ofte. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg fikk til det der - men det kan jo få stå som et monument over ... vel, ett eller annet:).

Topp