Høy utgjæring.

Samme på min også, kan ikke gå ned i temperatur.

Jeg har alltid innmesket på 55°C og startet stegmesking derifra. Er kanskje helt feil det?
Det frarådes å bruke det steget -proteinsteget - når du brygger med moderne velmodifisert malt, fordi du fort vil få brutt ned mer protein enn ønskelig til peptider og aminosyrer. Dels vil det kunne gå ut over skum og munnfølelse, og dels vil du få mer FAN enn godt er. Det siste kan være et problem når det gjelder holdbarheta til ølet. Noen aminosyrer er også involvert i produksjonen av fusel.

Jeg mistenker at konsekvensene ikke er av det veldig dramatiske slaget, men det er alle disse små detaljene, da, som til samme skaper det beste ølet:).

Jeg stoler ikke på noen annen praksis for å unngå infeksjon fra krana enn å koke den. Jeg tar den alltid ut og bader den i oppvasmiddel etter hvert brygg, og skyller den - og så får den altså en god omgang på komfyren før neste bruk.

Jeg har plukka den fra hverandre noen ganger, og det er ikke noe vakkert syn som åpenbarer seg:).

Men jeg aner jo ikke hvor lett det er å demontere krana på en bryggemaskin. Mine kraner - SSBrewtech - bare skrur jeg ut med håndkraft, uten å måtte ta i, så det er null stress. Å montere dem igjen er like enkelt.
En Speidel-kran er simpel og veldig enkel å ta fra hverandre. Jeg vasker den og oppbevarer den demontert etter hver bruk.

En Speidel-kran er simpel og veldig enkel å ta fra hverandre. Jeg vasker den og oppbevarer den demontert etter hver bruk.
Nå har vel ikke du vært plaga med infeksjoner, så praksisen din funker åpenbart på Speidelkraner.

Jeg har hatt min andel av infeksjoner, og har utvikla en solid porsjon paranoia ut fra det. Å koke krana er ett av utslagene:). Jeg trur jo at grå Starsan er hovedforklaringa på infeksjonene mine, men det koster meg uansett lite å koke krana - og så sover jeg litt bedre:).

Ha
Merkelig...
Hvilken versjon av BM20 er det du har?
På min med den gamle grå kontrolleren er det uproblematisk.
Har en nyere versjon, den med svart kontroller.
Det er forsåvidt ikke noe stort problem.
Programmerer bare innmesk på 70C°. Avbryter etter ønsket tid og starter på nytt ett program med innmesk på 66C°.

Tilbake
Topp