Foamcontroll påvirker skumfasthet/kreusen/skum ved lufting av vørter?

Bbrygg

Norbrygg-medlem
Prøver denne tråden under brygging da det ble null svar under råvarer...
Hadde vært interessant med kommentarer - det må vel være NOEN andre som bruker foamcontroll her inne på forumet ? :)

Hei, jeg har gjort noen observerasjoner ved bruk av foamcontroll under vørterkoking, og mener jeg får redusert kreusen i gjæringsbøtta, redusert skumdannelse ved luftinnpisking (det hender jeg pisker luft inn i vørteren manuelt med visp etter endt nedkjøling), redusert skumdannelse ved risting av gjæringskar (jeg rister gjæringskaret de gangene jeg bruker kar hvor dette er mulig) og også muligens redusert skumfasthet på ferdiggjæret/lagert øl når det er i glasset.
Jeg bruker typisk 2-4 dråper foamcontroll på 12-14 liter vørter og tilsetter disse under oppvarming til vørteren før jeg når kokepunkt. Brygger både all-grain og ekstrakt.


Er det noen andre som har gjort lignende erfaringer? Med en eller flere av observasjonene jeg har beskrevet overfor?
 
De fleste midler for skumkontroll har virkestoffet dimetylpolysiloksan. Stoffet er lettere enn vann, og vil derfor flyte på toppen om det ikke forstyrres. Som skumdemper virker det gjennom å senke overflatespenningen, slik at boblene har lettere for å sprekke. Dersom du får med eller tilsetter skumdemper i gjæringskaret, vil du få mindre krausen, men siden krausen fanger opp både humle og komplekse proteiner som gir ølet økt skumfasthet, så teller dette ofte positivt. Visstnok er det mange bryggerier som tilsetter skumdemper i gjæringskarene for å kunne ha mindre headspace. Normalt vil nok skumdemperen ligge i overflaten ved endt gjæring, så det burde ikke normalt påvirke skumfastheten i det ferdige ølet. Likevel, dersom du har en del skumdemper i gjæringskaret, og du rører sukkerlake rett inn uten å stikke om, så kan det vel hende at noe skumdemper kan bli med over i flaskene og påvirke skumfastheten – men det er bare spekulering fra min side.
 
Ok, jeg tilsetter foamcontroll i kokekjelen og det blir jo med over i gjæringskaret etter nedkjøling. Når jeg har ølet over på flaske for karbonering etter endt gjæring sprøyter jeg sukkerlake i flasker med en sprøyte - altså rører jeg ikke ut sukkerlaken i gjæringskaret. Så tapper jeg ølet oppå de omtrent 2-3 cm^3 med sukkerlake som ligger i hver flaske.
 
Tilbake
Topp