Har de siste månedene hatt en kjeller som har ligget på rundt 18 °C og ølet har blitt bra. Nå har vinteren kommet og den har falt til 15,5 °C. Må jeg foreta meg ting som feks. isolering når jeg nå snart setter en mørk øl ala stout/porter?
Jeg tror det vil gå fint, temperaturen i bøtta vil være høyere enn i rommet rundt. Det ville nok vært gunstig for utgjæringa om du hadde hatt mulighet til å øke temperaturen litt mot slutten av gjæringa dog.
Hvis du har et litt varmere rom kan du kanskje flytte bøtta dit det 3-4 døgnet. Så kan du heller sette den ned igjen etterpå, dersom du har dårlig plass og/eller kone.
Tenk litt temperatur når du velger gjær. Wyeast 1056/WLP 001 har ingen problem med den temperaturen. Du kan få et ganske pilslignende produkt hvis du vil. Men du bør sette det varmere på slutten-diacetylrest. Andre gjærtyper kan gå i dvale i denne temperaturen. Og når du gjærer på lavere temperatur vil jeg tro du må øke gjærmengden.
Fruens favoritt er en godt humlet "pilsoppskrift" gjæret på 15 °C med nevnt gjær. (Egentlig en amerikansk Blond Ale humlet "out of Style" med europeisk pilshumle).
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.