for lite gjær i lager?

Hei!

satte min første lager på onsdag, og den har så vidt begynt å boble.

brukte ein pakke med 11,5g Saflager s-23. er det for lite på 23 liter når det gjærer på 10-11 grader?

kom gjerne med erfaringer rundt dette gjæret.

takk på forhånd!
 
Hei

Til 23 liter bruker jag ofta 2 paket. 1 paket blir lite mindre en optimalt men kan sikker gå bra det med. Beror ju lite på OG osv. Checka gärna http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Basic brewing (podcast) hade for en tid sedan en test med forskjellige mengder gjær og resultatet där var väl att det ikke var katastrofe även om var lite utanfor anbefallt mengde. Men får du ingen ordentlig gjæring så kan det vara orsaken.
 
Kanskje eg berre skal halde kjeft...
men eg bruker to pakker tørrgjær på 10L.

Vitja sidene fermentis.com, der får du den informasjon du treng.

God helg!
G
 
Per-Olof skrev:
Hei

Til 23 liter bruker jag ofta 2 paket. 1 paket blir lite mindre en optimalt men kan sikker gå bra det med. Beror ju lite på OG osv. Checka gärna http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Basic brewing (podcast) hade for en tid sedan en test med forskjellige mengder gjær og resultatet där var väl att det ikke var katastrofe även om var lite utanfor anbefallt mengde. Men får du ingen ordentlig gjæring så kan det vara orsaken.

fikk du god ettergjæring på flaske også?
 
Ja, har aldrig haft problem med å få kolsyra på flaska. Og då har de stått til gjæring i 3 uker innan det (begynner på 10 gradet og låter temperaturen stiga en del på slutet av gjæringen).
 
Per-Olof skrev:
Ja, har aldrig haft problem med å få kolsyra på flaska. Og då har de stått til gjæring i 3 uker innan det (begynner på 10 gradet og låter temperaturen stiga en del på slutet av gjæringen).

kva temperatur hadde du flaskene på etter tapping?
 
Det står faktisk på pakken at det anbefales 2 pakker til undergjæring. Bruker alltid 2  og selv da kan det ta 2-3 dager før gjæringen starter.
 
For opplysningens del lagde jeg 2 batcher med Pils før i høst, i den ene tilsatte jeg W- 34/70, i den andre brukte jeg S-23. Begge dunkene ble satt ved siden av hverandre
på 10  grader i bua mi. Dunken med W-34/70 startet gjæringen 2 dager før den med S-23, begge ble "fatet" etter 23 dager hvorav de 2 siste på 20 grader.
Fatene har nå stått i 6 uker og skal få stå i 4 til før jeg rører dem,
Skal bli moro og smake eventuell smaksforskjell når tiden kommer...
 
Tilbake
Topp