For lite humle?

jeg lurer litt på om jeg bruker for lite humle i ølet mitt. Jeg koker ekstakten i litt vann og sper resten med kaldt vann i gjæringsdunken. Jeg fikk en gang et hint om at jeg bør bruke mer humle pga. det. Jeg skal snart brygge et juleøl på fire kilo ekstrakt der det skal "bare" 50 gram humle til bitterhet.
Kogetiden er en time. 50 gram humle skal koge med hele timen, 30 gram skal koge med den sidste halve time, og de sidste 20 gram koger kun med de sidste fem minutter for at bidrage med humlearoma.
I tilfelle hvor mye mer humle til bitterhet og anna bør jeg da bruke? eller lønner det seg heller å koke bitter humla lenger enn de 60 minutter?

Ja, hvis du brygger 'high gravity', altså du koker vørteren i en sterkere konsentrasjon enn når det gjærer, så må man kompensere for dårligere humleutbytte ved å tilsette mere bitterhumle.

Hvis du bruker Beercalc.dk sin kalkulator, så kan du endre på kokevolum. Hvis du først setter vørterens kokevolum (Boil volume) lik mengden øl du skal ha etter å ha vannet det ut og sjekker hvor bittert ølet blir med 50 gram av humlen du skal bruke, så har du en IBU-verdi å forholde deg til. Endre så Boil volume i Beercalc til det virkelige kokevolumet og så vil du se at IBU går ned, siden det blir dårligere utbytte. Så skrur du opp humlemengden i oppskriften såpass mye at du havner på IBU-verdien du hadde fra før. Avhengig av forskjellen mellom koke- og gjæringsvolum så kan det hende du må pøse på med så mye som 25% ekstra humle. Det er ihvertfall tilfellet for meg, som har kokt 14 liter og spedd det ut til 22.

Tilbake
Topp