For mye gjær?

Hei,
Prøvde å sette mitt første brygg nå, og det har blitt en litt trangfødsel.

Satt brygget på onsdagen, og etter 2,5 døgn uten noe popping i gjærlåsen så gikk jeg ut fra at et eller anent hadde gått galt med gjæringa. På brygge sjappa ble jeg derfor anbefalt å hele på en pose til med gjær.

Når jeg åpnet boksen så jeg jo at det hadde gjæret litt der, men for sikkerhetskyld strødde jeg på gjærposen alikevel... hadde ikke før satt på lukket så begynte øl låsen med fullfart og nå står den å durer som en traktor der nede.

Så nå har jeg mest sannsynligvis alt for mye gjær på dunken... har jeg driti meg ut nå og bare kan helle ut brygget, eller er ikke dette noe krise? Helte forøvrig ikke på hele posen, men 2/3 deler tenker jeg.

Kommer litt an på hvor stor batchen var? Og hva OG ble målt til? Generelt skal det nok en del til for å overpitche tror jeg. Men det finnes mange betydelig dyktigere folk her enn meg som sikkert kan svare bedre.
Tror nok dette går helt fint.

Batchen var på 23 liter, OG målte jeg til 1040.. men ølet som jeg da målte var sikkert rundt 25-26 grader så så 1041/42 er nok mer riktig.

Dette går nok helt fint. Og batchen blir nok ikke noe tørrere enn om du hadde pitchet riktig mengde gjær.

HansKr

Mistenker det ja, tiltross for at jeg har sjekka det lukket 10 ganger det siste døgnet hehe...

I og med at det er en Canadian blonde jeg har satt så vil jeg ende opp med noe som ligner enda mer på pils og er litt sterkere?

Det er ikke slik at bare fordi gjæren virker hissig eller du pitcher litt mer enn du skulle, så kommer du til å få lav FG og tørt/sterkt øl ;-)

Vent til gjæringstiden er over og sjekk gravity med noen dagers mellomrom, har den stoppet er du klar til flasking/fating - beer awaits :)

Tilbake
Topp