For tørt øl?

Jeg har et ølbrygg stående på gang som jeg er redd kan gjære forlangt ned. Det blir for tørt er jeg redd.

Jeg målte i går med et hydrometer og da gikk det ned til det røde feltet. Bottle. Det er fremdeles liv i gjæra. Det er ca et blopp pr. minutt nå. Går det an å ettersøte øl med sukker på lik linje med vin som er tørr? Eller må jeg bare la det stå til  :help:

Først og fremst, nei, ettersøting med sukker vil bare føre til at gjæren spiser opp sukkeret og at du får et brygg der hydrometeret synker enda lenger ned i rød (siden alkohol har en tetthet som er lavere enn vann).

Har du notert hvilken FG brygget hadde? Hvilken oppskrift har du brukt, og hva slags gjær (og hvor mye) har du tilsatt?

Jeg er desverre lite flink til å notere. Gjæra er Wlp001 og jeg har tilsatt sukker..tror å huske at det var ca. 100 gram til et ekstrakt brygg på 4 kilo

Da vet du nå at det kan være lurt å notere ;). Jeg går ellers ut ifra at du har satt et brygg på ca 20-25 liter.

Uansett, 100 g sukker på 4 kg ekstrakt er ganske lite, så det er nok ikke grunnen til at brygget har endt opp så lavt. Har du smakt på ølet? Det kan hende at ikke bare denne WLP001-gjæren (Californian ale) har vært med på å gjære ut brygget. I noen tilfeller kan også villgjær og bakterier gjøre dette. Og noen bakterier er i stand til å gjære ut et øl mye lenger enn vanlig ølgjær. Altså, sjekk om det er noe mere galt med smaken bortsett fra at ølet smaker tynt.

Likevel, at hydrometeret havner i det røde er ganske spesielt. Kan du sjekke om hydrometeret viser akkurat 0 (eller 1000) når du legger det i vann på romtemperatur?

Nå har jeg klart å knuse det hydrometeret også :rasende:. Etter å gravd grundig i hukommelsen har jeg kommet til at jeg brukte ca 500 gram sukker og jeg tror også at jeg brukte crystallmalt. Der kan jeg ikke huske hvor mye jeg brukte.

I vanlige omstendigheter bør ikke noe sånt føre til et brygg med en FG på under 1.000. Hvordan smaker ølet, bortsett fra tørt? Er det også surt, eller har det en annen usmak/ulukt? Er det klart øl, eller flyter det noe oppå, osv osv.

Tok en smaksprøve av det nå og jeg må si at det smakte litt syrlig men ikke surt. Kanskje mer som halvtørr vin? Jeg tok også målte med oehselvekt (mostvekt som mange kaller det) for vin og da fikk jeg et resultat på i underkant 1020. Ølet er ikke klart all den tid det gjærer ennå. Men, det er heller ikke grumsete. Det flyter endel gjær på tåppen som er lysebrunt.

Jeg tenker jeg flasker det i morgen. Jeg er i tvil. Skal jeg ha på litt sukkerlake, eller skal jeg la være siden det er liv laga ennå?

Uansett så bør man la ølet gjære ut, slik at man ikke får flaskebomber. Det får gjerne stå til ca 2 uker etter gjærstart før sukkerlake tilsettes og brygget flaskes. Det at det smaker litt syrlig trenger ikke si så veldig mye, og det er litt rart at du får målt 1020 nå, som ikke tilsier et tørt øl. Men nå vet jeg heller ikke hva slags skalaer man finner på en mostvekt heller.

Uansett så bør man la ølet gjære ut, slik at man ikke får flaskebomber. Det får gjerne stå til ca 2 uker etter gjærstart før sukkerlake tilsettes og brygget flaskes. Det at det smaker litt syrlig trenger ikke si så veldig mye, og det er litt rart at du får målt 1020 nå, som ikke tilsier et tørt øl. Men nå vet jeg heller ikke hva slags skalaer man finner på en mostvekt heller.

Jeg synes det var rart selv også med 1020 på most vekten når hydrometeret viste mindre. Hydrometeret viste ca 1000.

Jeg er klar over at man bør la det gjære helt ut, men jeg så ikke noe liv i leiren i dag. Jeg stakk om og flasket ølet i kveld. Flaske bomber er jeg ikke redd for da jeg bruker ølflasker av plast. De tåler et enormt trykk, så jeg er redd for vulkan mer en bomber.  Jeg sa i går at det smakte litt mer som halv tørr vin. Det kan jeg ikke være enig i nå, det smakte litt syrlig men ikke surt på noe hvis. Smaken virket bra. Kanskje det er humle? Jeg brukte saaz tror jeg til bitter og aroma.

Tilbake
Topp