Forskjell på malt

Hei

Jeg sitter å komponerer en oppskrift og lurer på om noen kan si meg hva forskjellen er på de forskjellige cara-malt typene? Som f.eks cara-pils, cara-amber, cara-crystal, cara-munich o.s.v. Er det annen forskjell en fargen?

Smaken... Generelt sett gir lyse typer mre ren og mild sødme, mens mellommørke typer gir preg av toffee/karamell, og dess mørkere maltet er dess mer preg av mørk, tørket frukt får du. De aller mørkeste typene kan også gi en lett brent karakter.

Smaken... Generelt sett gir lyse typer mre ren og mild sødme, mens mellommørke typer gir preg av toffee/karamell, og dess mørkere maltet er dess mer preg av mørk, tørket frukt får du. De aller mørkeste typene kan også gi en lett brent karakter.
Takk, o'store høvding :) da vet jeg det.

Leste nylig litt i Mastering Homebrew av Randy Mosher, synes han har en ganske grundig gjennomgang og kategorisering av alle ingredienser, inkludert malt. Finnes som e-bok på Amazon eller iTunes, og som mye annet også som pdf hvis du googler litt, usikker på hvor lovlig det sistnevnte er dog.

Tilbake
Topp