Diacetyl eller maltsmak

Norbryggs usmakkurs er gratis for medlemmer, og der brukes slike sett som Anders Christensen snakker om. Så vidt jeg veit, har man nå fått noen nye og bedre sett, også, så folk som har gått gjennom kurs med de gamle, kan ha noe å hente på å delta på nye kurs. (Uansett er det ikke dumt å delta flere ganger!)

Christensen sier at tysk pils er fri for diacetyl. Det stemmer ikke i følge (den nå pensjonerte) ølprofessoren Charlie Bamforth, som er kjent for å mislike diacetyl så intenst at han ikke orker å gå på kino på grunn av lukta fra popcornet. Han sier i en podcast - med tydelig skadefryd - at de tyske bryggeriene gjerne sier at det ikke er diacetyl i ølet deres, men at det er der likevel. (Han jobber stadig som konsulent for Sierra Nevada, så antakelig er han rimelig oppegående på ølkvalitet.)

I usmakkursene brukes Carlsberg som regel som "grunnøl" fordi det skal være nøytralt, dvs. fritt for de usmakstoffene som ølet tilsettes. Jeg er ikke overbevist om at det er det når det gjelder diacetyl. (Det gjelder DMS, også.) Men det er nå bare en teori jeg har. En annen er at jeg er temmelig ufølsom for begge disse stoffene, for jeg har fått lite ut av usmakkursene når det gjelder dem.

Vi skal ha en smakekveld i Oslo 10. oktober, der vi starter med en pilssmakesekvens med fokus på disse to usmakene gjennom å smake på noen få typiske øl. Så om noen er nysgjerrig på evnen sin til å oppfatte dms og diacetyl, kan det være noe å hente der. (Dette var reklamen:).)

@gustavf Fås disse usmakstfoffene bare som sett, eller kan man få dem enkeltvis, også?
Jeg er ikke Gustav, men disse usmaksampullene kommer i sett, og det er nok lite hensiktsmessig at vi begynner å splitte dem opp.

Nå er det ikke hugget i stein at man bruke Carlsberg heller. Grans Bare er jo for eksempel et øl som smaker rimelig nøytralt (og lite generelt), og som kanskje også kunne vært et alternativ å bruke.
 
Sist redigert:
I usmakkursene brukes Carlsberg som regel som "grunnøl" fordi det skal være nøytralt, dvs. fritt for de usmakstoffene som ølet tilsettes. Jeg er ikke overbevist om at det er det når det gjelder diacetyl. (Det gjelder DMS, også.) Men det er nå bare en teori jeg har. En annen er at jeg er temmelig ufølsom for begge disse stoffene, for jeg har fått lite ut av usmakkursene når det gjelder dem.

Grunnølet velges ikke fordi det er fri for diacetyl, DMS eller lignende, men fordi de har lave og konsistente verdier. Jeg mente det var Heineken som var primærvalget, men mulig Carlsberg brukes mest.

@gustavf Fås disse usmakstfoffene bare som sett, eller kan man få dem enkeltvis, også?
Norbrygg kjøper sett tilpasset kursene. Det er to-tre leverandører som selger slike sett og noen av dem selger også enkeltsmaker, men du må typisk regne med minstebestilling et sted rundt 3-5.000 kr.
 
Tilbake
Topp